Fluval

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tharian
    • September 2007
    • 8

    Fluval

    Hej alla glada!!
    Jag har blivit erbjuden att låna ett av två för tillfället överblivna filter, till mitt 300 liters akvarium, av en kompis.
    Det ena är en Fluval 406 och det anda är en Fluval FX4, vilket är överdrivet stor volym för mitt akvarium.

    Så min fråga är om det är en nackdel att ha ett filter med stor filtrerings volym, eller om det inte spelar någon roll

    Mvh
    Micke Umeå
    Senast redigerad av tharian; 29 August 2019, 13:24.
  • michaellundmark
    • August 2016
    • 20

    #2
    Desto mer filterevolym, desto bättre skulle jag säga.
    Ända nackdelen skulle vara om pumpen är för stark, men den kan du säkert ställa.

    Kommentar

    • tharian
      • September 2007
      • 8

      #3
      Tack för svaren, tar nog det större

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Ursprungligen postat av tharian
        Hej alla glada!!
        Jag har blivit erbjuden att låna ett av två för tillfället överblivna filter, till mitt 300 liters akvarium, av en kompis.
        Det ena är en Fluval 406 och det anda är en Fluval FX4, vilket är överdrivet stor volym för mitt akvarium.

        Så min fråga är om det är en nackdel att ha ett filter med stor filtrerings volym, eller om det inte spelar någon roll

        Mvh
        Micke Umeå
        Om vi spekulerar omkring en stor filtervolym så kan det kanske vara möjligt att man kan få problem med ganka höga NITRAT-värden som inte vill ge med sig trots vattenbyten. Och då tänker jag som så att filtret är så pass stort att det sällan behöver sköljas rent och att det då ansamlas stora mängder oäten mat och avfall i filtret och som då producerar stora mängder NITRAT som kontinuerligt pumpas ut i akvariet... Detta borde man dock komma runt om man sätter en svamp på insuget som tar de mesta av det fasta avfallet och som man gör rent minst 1g/månaden!
        Viktigt att skilja på mulm och foder/avföringsrester för mulm är slutprodukten av nedbrutet avfall och belastar inte vattnet enligt mig och är faktiskt någonting bra för akvariet och det huserar microrganismer och små djur och är en utmärkt plats för fiskyngel och räkor bl.a
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Pepa
          • May 2019
          • 18

          #5
          Hakar på den här tråden räcker fluval 306 till ett 240 liters

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            Ursprungligen postat av Pepa
            Hakar på den här tråden räcker fluval 306 till ett 240 liters
            Det beror på vad du ska ha i akvariet....
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Pepa
              • May 2019
              • 18

              #7
              Asienbiotop med gurami

              Kommentar

              Arbetssätt...