Eheim Pro 4+

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Frank2188
    svarade
    Jag har haft en EHEIM PRO 4+ (2275) till mitt Malawi akvarium 350 liter och det har fungerat 100% i tre år (rengörs 1 ggr/år och aldrig använt bypass funktionen som är helt redundant). Jag har sett videon på Youtube som dissar filtrets kvalitet och även media men det är BS. Filtret är bra kvalitet för pengarna och filtermedia är mycket bra. Jag skulle dock vilja ha två fack med sintrat glas (Eheim Prosubstrat) och inte bara ett som medföljer.

    Lämna en kommentar:


  • michaellundmark
    svarade
    Det blev en beställning av 600:an.
    Vart är bäst att placera utblåset om insuget är längst till vänster framifrån sett?

    Ha i åtanke att jag har kvar juwels innerfilter.

    dvs ha 2 utblås på höger sidan eller att de sitter på varsin sida å ”sprutar” mot varandra.
    Senast redigerad av michaellundmark; 26 August 2019, 11:34.

    Lämna en kommentar:


  • cambru
    svarade
    Jag har haft det filtret i drygt 2 år och känner inte alls igen mig. I videons beskrivning. Filterkorgarna går ihop lätt, passar bra med varandra och känns inte klena. Naturligtvis lägger jag inte lika mycket muskelkraft på att få ihop korgarna som när jag ror en båt eller lyfter upp 40 kg hund på trimbordet men som tur är kan man anpassa kraften beroende på vad man gör. Gör rent förfiltret med ca 4 månaders mellanrum och hela filtret ca en gång per år, går snabbt och är smidigt.

    Lämna en kommentar:


  • Christer5
    svarade
    Ursprungligen postat av michaellundmark
    Nu blev jag osäker! Står att utblås å utsug är 16 mm/22 mm på Eheim. Betyder det att ytterdiametern är 22mm?

    för juwels verkar vara 17mm, stämmer det?

    blir så grymt osäker vad jag ska beställa! Hur tjocka rör kan man ha i ett juwel akvarium utan att modifiera något?
    22 mm är inga problem och det är ytterdiametern och du blir inte besviken om du bär dig väl åt,tyckte att han var lite hårdhänt i videon,tror inte att han gillar Eheim alls.
    Senast redigerad av Christer5; 24 August 2019, 21:18.

    Lämna en kommentar:


  • michaellundmark
    svarade
    Nu blev jag osäker! Står att utblås å utsug är 16 mm/22 mm på Eheim. Betyder det att ytterdiametern är 22mm?

    för juwels verkar vara 17mm, stämmer det?

    blir så grymt osäker vad jag ska beställa! Hur tjocka rör kan man ha i ett juwel akvarium utan att modifiera något?

    Lämna en kommentar:


  • michaellundmark
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Han sågade 4+ ganska rejält i "pimp my filter"

    https://www.youtube.com/watch?v=b-sPyqBOTcA
    Jo, jag vet, men filtret funkar säkert bra sen när det är igång så att säga

    sen känner jag att Eheim är ett märke som jag känner till, är mest sugen på fluval 407, men tror slangarna är för tjocka för att passa i juwel karet (juwel Rio 240)
    Senast redigerad av michaellundmark; 24 August 2019, 16:56.

    Lämna en kommentar:


  • Christer5
    svarade
    Jag ett antal av dessa filter,håller med om att korgarna är dåliga,dock har jag inga problem med att hantera och sätta ihop dom, tycker att det går lätt att passa in korgarna i varandra.

    Har inte lyckats att demolera någon av korgarne ännu ,tack och lov.

    Det som är bra med dessa filter är dom att behåller trycket även när dom böjar bli smutsiga och att dom är så otroligt tysta.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Han sågade 4+ ganska rejält i "pimp my filter"

    It doesn't take a genius to work out that I am not impressed with this Eheim pro 4 filter but I'll list a few positives:1 - The pro 4+ 600 holds approx. 3.6k...

    Lämna en kommentar:


  • michaellundmark
    startade ett ämne Eheim Pro 4+

    Eheim Pro 4+

    Någon som vet hur många liter varje filterkorg innehåller? Samt någon som vet höjden på varje korg?

    Tänkte eventuellt köpa 4+ 600 å ”pimpa” den enligt pndgurus tips.

    Någon här som gjort de?

    tänkte klippa till filtermattor Grov, medium å fin i nedre korgen å sen Eheim Substrat Pro i de tre övre. Så jag skulle vilja veta hur tjocka filtermattor jag bör köpa samt hur många liter substrat Pro.
    Senast redigerad av michaellundmark; 24 August 2019, 08:04.
Arbetssätt...