Ytterfilter till juwel RIO 240

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • michaellundmark
    • August 2016
    • 20

    Ytterfilter till juwel RIO 240

    tänkte köpa ett Fluval 407 ytterfilter till akvariet som ett extra filter utöver det interna.
    Men jag insåg nu att det kan bli problem då ena utskärningen på karet sitter där interna filterboxen sitter.
    Sen har jag juwels 3D bakgrund som bygger ca 2-3 cm

    hur har ni löst det?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Då är det lättast att välja ett annat ytterfilter tex JBL klarar av kanter på upp till 6 cm. Fluvals slangar älskar jag MEN fästet för akvariet är bedrövligt, klarar ju bara typ 3 cm breda kanter... uselt!
    Senast redigerad av åheim; 21 August 2019, 20:09.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Du kan ju ha både insug och utblås på den sidan där inte den inbyggda filterboxen sitter.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av Malawi_forever
        Hört att Fluval haft mycket problem kvalitetsmässigt
        Ok jag har hört affärsägare säga att fluval är bland de ytterfilter som dem haft minst reklamationer av. Jag har haft en hel del yttefilter i mina dar och en gång var det problem med med en 204 som det kom lite droppar från när jag stängde av det och undertrycket förvann men haft flera fluval som aldrig krånglat och dem har den absolut effektivaste primerfunktionen av dem filter jag haft, men sen också haft ett tertatec som läckte som ett såll, två aquael (en läckte direkt ur kartongen och en gick plasten sönder i slanganslutningen efter några månader) Haft också Jbl fast inte så lång tid för att säga så mycket men under den tiden var det inga problem förutom att de kunde vara ett helsike att primea dem.
        Nu för tiden kör jag inga för jag tycker de är fult att ha grejer och slangar utanför karet och dem är så syrebegränsande så därför har jag valt andra alternativ jag tycker är mer effektiva och lättskötta.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Behöver inte vara syrebegränsande bara så det är sagt. Kan ju till och med ha en ejektor som suger in luft och fördelar ut via utblåset.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av LoGeek
            Behöver inte vara syrebegränsande bara så det är sagt. Kan ju till och med ha en ejektor som suger in luft och fördelar ut via utblåset.
            Med ytterfilter kan saker gå åt fanders snabbt. Ett exempel var när jag var borta 2 dagar och kom hem så visade det sig att insugfiltret till pumpen hade satt igen (klantigt men flödet var topp när jag åkte och ett filter sätter inte igen linjärt så att säga, det går bra ända till det börjar sätta igen sen så går det fort så det går liksom inte gradvis, precis som flödesreglage, allt händer liksom i slutet.) och ett ytterfilter som är ett slutet filter med flera liter filtermaterial med bakterier som slukar syre blir det snart katastrof och ett par fiskar hade hoppat ur karet i panik pga syrebrist och övriga var riktigt risiga... Detta hade aldrig uppstått i ett akvarium där filtermaterialet har kontakt med luften eller akvarievattnet.
            Syresättning är viktigt och ytterfilter är dåliga på det.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #7
              Ursprungligen postat av åheim

              Med ytterfilter kan saker gå åt fanders snabbt. Ett exempel var när jag var borta 2 dagar och kom hem så visade det sig att insugfiltret till pumpen hade satt igen (klantigt men flödet var topp när jag åkte och ett filter sätter inte igen linjärt så att säga, det går bra ända till det börjar sätta igen sen så går det fort så det går liksom inte gradvis, precis som flödesreglage, allt händer liksom i slutet.) och ett ytterfilter som är ett slutet filter med flera liter filtermaterial med bakterier som slukar syre blir det snart katastrof och ett par fiskar hade hoppat ur karet i panik pga syrebrist och övriga var riktigt risiga... Detta hade aldrig uppstått i ett akvarium där filtermaterialet har kontakt med luften eller akvarievattnet.
              Syresättning är viktigt och ytterfilter är dåliga på det.
              Kanske mest en anledning att inte ha små förfilter på insuget. Men jag kan förstå att du blev avskräckt efter en sådan händelse!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Ursprungligen postat av LoGeek

                Kanske mest en anledning att inte ha små förfilter på insuget. Men jag kan förstå att du blev avskräckt efter en sådan händelse!
                Så sant LoGeek ! Jag avråder ingen från att använda ytterfilter om nån känner att det är den vägen man vill gå, alla filter fungerar ju egentligen men det är viktigt tycker jag att man är medveten om att man ska inte tro att man har ryggen fri och inte kan få problem bara för att man har ett stort ytterfilter.

                Sorry nu kapade jag michaellundmark,s tråd...
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...