Snygg belysning??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alol
    • October 2018
    • 8

    Snygg belysning??

    Hej!
    Har för ett litet tag sen skaffat mig ett akvarium med lite annorlunda mått. 80x50x80 (bxdxh) så alltså 80 cm högt.
    fick med en Arcadia MH t5 armatur som flickvännen totalt hatar (ser ut som ett UFO) och för att få ha kvar henne och hennes intresse så
    behöver jag lite hjälp med vad jag kan skaffa som är estetiskt och ger tillräckligt med ljusstyrka om man vill ha lite växter på botten av akvariet.
    Har kollat runt lite (väldigt lite) och hittat https://www.drakfisken.se/led-belysn...dra-26-hd.html men tänker om det finns någon mer prisvärd?

    // Ljushuvud till pojkvän

  • Alol
    • October 2018
    • 8

    #2
    Tack så mycket Malawi_forever.
    Tanken är att jag ska köra ett öppet akvarium med en rot som bryter vattenytan,
    och möjligtvis något som växer ner i akvariet från roten (hade helt glömt bort det, skyller på att det är sent).


    Kommentar

    • JTB
      • July 2019
      • 1

      #3
      Jag tycker personligen att Kessils A360 är snygg, har den själv fast för saltvatten. Den ger ett riktigt fint skimmer och eftersom det är en spot så får man snygga skuggor. Men beror helt på vilken stil man vill ha.
      Kessil designs and manufactures advanced LED lighting products for the horticulture, aquarium and algae industries.Kessil is leading The Spectral Revolution.


      Ai hydran som du tittat på är egentligen en lampa för saltvatten, så ljuset kommer vara väldigt blått. Men om du gillar den stilen av lampa så kan kan du titta på ecotech marine's radion freshwater istället. Annars gör AI en lampa som heter prime som finns för sötvatten



      Om du vill ha en lite längre armatur kan du kolla lite på Maxspect razor.


      Alla dessa märken är väll egentligen inriktade på saltvatten och har riktigt hög kvalité så det finns säkert andra märken som inte kostar lika mycket.

      Kommentar

      • Alol
        • October 2018
        • 8

        #4
        Tack för så bra svar, tror ni styrkan räcker för att nå ner till botten på akvariet? Kan ju skippa att fylla vatten hela vägen upp annars.

        Kommentar

        • Alol
          • October 2018
          • 8

          #5
          Aha toppen, tänkte eftersom mitt akvarium är så högt att man behöver mer tryck i LED då för att nå ner 70cm vatten plus 20-30cm luft? Tack återigen

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2878

            #6
            Ursprungligen postat av Alol
            Tack för så bra svar, tror ni styrkan räcker för att nå ner till botten på akvariet? Kan ju skippa att fylla vatten hela vägen upp annars.
            Styrkan på vilka? Kessil eller Maxspect funkar säkert bra även för 80cm högt kar. Eheim är för klen vad jag kan se, ifall man vill ha mer ljuskrävande eller bottentäckande växter.

            Kommentar

            • Alol
              • October 2018
              • 8

              #7
              Precis det du svarade på Sleaper, om jag någon gång skulle vilja köra ett växtkar utav burken med CO2 etc.
              tänkte vara förberedd för det också.
              Vad tror ni om AI prime freshwater? Skulle man behöva 2?
              Sist jag hade akvarium hade man glödlampa och lysrör. Därför det blir så många frågor

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2878

                #8
                Behövs förmodligen två för att få full täckning i hela karet. Men armaturen verkar väldigt lovande och ser ut att ge ett bra ljus med lite skön "rippeleffekt". Fina grejor som det verkar alltså.

                Kommentar

                Arbetssätt...