Bygge akvariemöbel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #16
    Håller inte den bänken så häller inget. Ser även att du även satt skivor (eller liknande) längs i bakkant för att minska risken för skjuvning.

    Kommentar

    • Nijoda
      • January 2019
      • 35

      #17
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Håller inte den bänken så häller inget. Ser även att du även satt skivor (eller liknande) längs i bakkant för att minska risken för skjuvning.
      Gött! Kom på att jag kunde sätta bredare virke i bakkant , de bör ju bidra till att det blir mer stabilt ja...!

      Kommentar

      • mikoto
        • July 2011
        • 215

        #18
        Bänken är ganska överbyggd egentligen. Det tredje benet på varje kortsida är redundant, nästan besvärligt. Om man inte har väldigt bra virke och erfarenhet av att bygga så är varje extra ben i akvariebänken en potentiell felkälla. Om något av benen in blir exakt lika långt som resten och vikten fördelas rätt så kommer antingen benet bara inte bära någon meningsfull vikt, eller i värsta vall så sticker det upp för högt och riskerar att sätta spänning i glaset. Av den anledningen så är det "bästa" att bara ha fyra ben så långt man kan på en akvariebänk. Det tar bort besvär med att loda in akvariet sedan, minskar materialåtgång och desto färre grejer man gör desto mindre risk att något blir tokigt :-)

        Jag skulle personligen skippa att ha mer än fyra bena på ett så "kort" akvarie :-) Jag har bara fyra ben på mina två 720 med. Men om man inte har behov av att ha saker under akvariet så är det ju smart förvaring att göra som dig och ha hyllor under halva. Det kan nog få dig att sova bättre om nätterna med, så behåll gärna mittbenen på fram och baksidan om du önskar. Du har mängder med stag i toppen med, de är mer eller mindre onödiga, och kan skapa med problem som de extra benen. Bygg ramen runt om bara och lägg en skiva på, ett stag i mitten om du är orolig. Mer behövs inte och gör ingen meningsfull skillnad.(de här råden gäller glas akvarier, bänkar för akryl kar har helt andra krav)

        Det två stora grova reglarna är med ganska onödiga, sätt en stor skiva på hela möbelns baksida istället som föreslagits. Det kommer styva upp möbeln något hysteriskt, går inte överskatta. Samma sak med kortsidorna, sätt skivor där med. Skivor kommer göra möbeln stabil, lita inte på reglarna. De ska bära vikten som kommer ovanifrån, något mer behöver de inte göra, de behöver inte ansvara för att göra akvariet vridstyvt, för det är de kassa på.

        Kommentar

        Arbetssätt...