Bygge akvariemöbel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nijoda
    • January 2019
    • 35

    Bygge akvariemöbel

    Jag tänkte bygga en akvariemöbel för ett akvarium med måtten 120x40x40 (192L), och tänkte använda mig av 45x45mm-reglar och plywood. Kommer denna konstruktion hålla?Klicka på bilden för större version

Namn: B3E6256B-D914-4A36-9B51-271D18DD66A0.png
Visningar: 679
Storlek: 202,3 KB
ID: 2404760
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Skulle valt en 95x45 som ersättning för mittstolpen i framkant och en hel längd 45x45-regel i framkant upptill samt en rejälare skiva på toppen. Kanske en 18mm limfogskiva i ek som man oljar in.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Ursprungligen postat av Nijoda
      Jag tänkte bygga en akvariemöbel för ett akvarium med måtten 120x40x40 (192L), och tänkte använda mig av 45x45mm-reglar och plywood. Kommer denna konstruktion hålla?Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        B3E6256B-D914-4A36-9B51-271D18DD66A0.png Visningar:	15 Storlek:	202.3 kB ID:     	2404760
      Som det ser ut för mig så kommer det inte hålla på det sättet, den är inte stabil för rörelse i sidled och den kan vika sig som ett korthus!


      Rekommenderar dig att bygga enligt instruktionen här:
      Get the ultimate DIY book ► http://thekingofdiy.comFollow me ► http://facebook.com/uarujoeyThis is a tutorial on how to build an aquarium stand frame. In th...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Alt. köp en bänk för Juwel Rio 240. Visserligen 121x40x40 så lite längre än karet, men det är nog enklaste och kanske billigast?

        Kommentar

        • RBrandin
          • January 2018
          • 15

          #5

          Hej, använd en hel regel över och under, jag skulle använt 45x95, så här bygger jag min bänk, har byggt det mesta i 45*95, benen är i 45*145 och överliggaren är i 45x120, det skall stå ett 1260 l akvarium på bänken så den skall bära ganska många kg. Är inte helt klar än, skall klä in den och sätta luckor på den också.

          Kommentar

          • Nijoda
            • January 2019
            • 35

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Skulle valt en 95x45 som ersättning för mittstolpen i framkant och en hel längd 45x45-regel i framkant upptill samt en rejälare skiva på toppen. Kanske en 18mm limfogskiva i ek som man oljar in.
            Tack för tipsen! Knåpar vidare...

            Kommentar

            • Nijoda
              • January 2019
              • 35

              #7
              Ursprungligen postat av åheim

              Som det ser ut för mig så kommer det inte hålla på det sättet, den är inte stabil för rörelse i sidled och den kan vika sig som ett korthus!


              Rekommenderar dig att bygga enligt instruktionen här:
              https://www.youtube.com/watch?v=jN4Y9AYuwcQ
              Tack för länken! Bra idéer där...

              Kommentar

              • Nijoda
                • January 2019
                • 35

                #8
                Ursprungligen postat av Malawi_forever
                Tre brister. Du har för lite mellanstag. Du behöver minst två till mellan ytterväggarna och mittenstaget. Sen måste du ha våningsstag när du bygger så högt. Det riskerar falla som ett korthus om det börjar svaja det minsta. Du ska ett starkare material som toppplatta och bottenplatta. Sidorna kan du köra plywood. Men det blir en tung bänk. Klarar golvet både akvariet med inredning och ställningen?

                Varför bygga så högt? Ska du stå upp och titta på fiskarna? Jag hade byggt lägre och använt mig av Hornbach aluminiumprofil. Blir lätt och starkt om man bygger rätt. Kommer väga en bråkdel av en träkonstruktion.
                Tack för kritiken! Antal mellanslag ska ökas. Våningsstag hade jag redan tänkt att lägga till. Varför höjden? Tänkte ha ett kombinerad sump-paludarium där under, men ska nog sänka höjden lite ändå...

                Kommentar

                • Nijoda
                  • January 2019
                  • 35

                  #9
                  Ursprungligen postat av RBrandin

                  Hej, använd en hel regel över och under, jag skulle använt 45x95, så här bygger jag min bänk, har byggt det mesta i 45*95, benen är i 45*145 och överliggaren är i 45x120, det skall stå ett 1260 l akvarium på bänken så den skall bära ganska många kg. Är inte helt klar än, skall klä in den och sätta luckor på den också.
                  Tack för tipsen! Du har ingen bild på din bänk jag kan få se?

                  Kommentar

                  • Solidus
                    • July 2019
                    • 13

                    #10
                    Hej

                    När jag byggde min akvariumbänk till mitt 350 liter Juwel använde jag 28*70 plank och MDF skivor (istället för plywood)
                    Måtten på min bänk är:
                    • 1270 mm * 570 mm (Skivan som akvariet står på)
                    • Höjd 700 mm (med en 12mm MDF skivan inräknad)
                    • 1250 mm bredd (Skivan som akvariet står sticker ur 10 mm runt bänken)
                    • 462 mm djup (med 12 mm MDF på backsidan av bänken)



                    Sedan satte jag MDF skiva på varje sida om "reglarna"
                    (Ursäkta för dåliga bilder, spräckt skal på telefonen)

                    Längst till vänster sitter det MDF skivor (En på utsidan och en på insidan) Totalt sitter det 8 stycken MDF skivor som håller i sidokrafter

                    Jag rekommenderar att du bygger på detta sättet, att använda 45*45 regel är bara överkurs, använder du 45*45 kan du sätta en bil på din bänk utan problem (om du bygger samma bänk som jag har)

                    Använd också en MDF skiva istället för en plywoodskiva ( https://www.hornbach.se/shop/MDF-Boa...-detaljer.html )
                    Sedan målade jag den med högglansig färg,

                    Om du sätter MDF skiva mellan varje regel får du en mycket staibil bänk som tål mycket stor sidokrafter.

                    Oh en sak till, total priset på min bänk i material gick på 760 kr inkl färgen och tog tog ungefär 8-10 timmar att bygga.

                    Kommentar

                    • Nijoda
                      • January 2019
                      • 35

                      #11
                      Ursprungligen postat av Solidus
                      Hej

                      När jag byggde min akvariumbänk till mitt 350 liter Juwel använde jag 28*70 plank och MDF skivor (istället för plywood)
                      Måtten på min bänk är:
                      • 1270 mm * 570 mm (Skivan som akvariet står på)
                      • Höjd 700 mm (med en 12mm MDF skivan inräknad)
                      • 1250 mm bredd (Skivan som akvariet står sticker ur 10 mm runt bänken)
                      • 462 mm djup (med 12 mm MDF på backsidan av bänken)



                      Sedan satte jag MDF skiva på varje sida om "reglarna"
                      (Ursäkta för dåliga bilder, spräckt skal på telefonen)

                      Längst till vänster sitter det MDF skivor (En på utsidan och en på insidan) Totalt sitter det 8 stycken MDF skivor som håller i sidokrafter

                      Jag rekommenderar att du bygger på detta sättet, att använda 45*45 regel är bara överkurs, använder du 45*45 kan du sätta en bil på din bänk utan problem (om du bygger samma bänk som jag har)

                      Använd också en MDF skiva istället för en plywoodskiva ( https://www.hornbach.se/shop/MDF-Boa...-detaljer.html )
                      Sedan målade jag den med högglansig färg,

                      Om du sätter MDF skiva mellan varje regel får du en mycket staibil bänk som tål mycket stor sidokrafter.

                      Oh en sak till, total priset på min bänk i material gick på 760 kr inkl färgen och tog tog ungefär 8-10 timmar att bygga.
                      Bilderna fungerar inte. Kan du försöka lägga till dem igen?

                      Kommentar

                      • Nijoda
                        • January 2019
                        • 35

                        #12
                        Nu har jag byggt om bänken från grunden. Den är nu lite lägre och troligtvis mycket mer stabil. Synpunkter utifrån denna skiss?Klicka på bilden för större version

Namn: 56A64C6E-101B-4248-AA25-E41AFD137466.png
Visningar: 595
Storlek: 1,17 MB
ID: 2404961

                        Kommentar

                        • Solidus
                          • July 2019
                          • 13

                          #13
                          Hej

                          Provar att lägga in bilderna igen.




                          Jag satte MDF skiva här ( Se pilarna, totalt 8 st i mellan reglarna)



                          Kommentar

                          • Nijoda
                            • January 2019
                            • 35

                            #14
                            Ursprungligen postat av Malawi_forever

                            Ser grymt stabilt ut. Men klarar golvet både bänken, akvariet och inredningen? Bänken blir tung. Klarar den det så är det bara att köra.
                            Jag bor i ett nybyggt bostadshus med feta betongplattor som golv och tak. Det borde väl hålla för hur mycket som helst?

                            Kommentar

                            • Solidus
                              • July 2019
                              • 13

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nijoda

                              Jag bor i ett nybyggt bostadshus med feta betongplattor som golv och tak. Det borde väl hålla för hur mycket som helst?

                              Inga problem, va smart var du ställer akvariet bara, när det är fullt är det lite svårt att flytta på den

                              Kommentar

                              Arbetssätt...