Juwel innerfilter hjälp!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pop81
    • May 2019
    • 130

    Juwel innerfilter hjälp!?

    Hej!
    Jag har medföljande filter till mitt juwel 240l men såg att man kunde kompletta med filtermedia som phorax, carbax och cirax är det något ni rekommendera?
    Har läst att vissa tar bort det svarta filtret och lägger till annat?
    Det ska bli malawi kar! Har precis startat upp det och fick ingen bra start med grumligt vatten efter 3 dagar trots vattenberedningsmedel som skulle göra det klart. Har inga fiskar i bara lite anubias. Är jätte tacksam för tipps med filtret!!
    Ytterfilter är Inget alternativ. Jag har en stream on eheim 6500 också för cirkulationen.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vill du ha bort grumligheten så plocka bort ett av filtren och pressa där temporärt istället ner en hel del filtervadd
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Pop81
      • May 2019
      • 130

      #3
      Ok tack för tippsen o hjälpen! Då jag har köpt på mig en del filtermedia från juwel så får jag i varje fall använda upp dem först. Jag har köpt en sån vit behållare med aktivt kol tror den skulle bytas efter en månad. Då skiter jag i och köpa nån sån mer men kan jag köpa juwels cirax är vita pellets i behållare o placera den istället för kolen. Är de typ samma som de pelletsen du rekommenderade? Som det ser ut nu om jag går underifrån så är det finporig blå×2 sen är det en lucka o sen kommer grovporig blå följt av grön sen kolet o sist vadden. Om jag nu håller mig till juwels grejer iallfall nu i början hur hade du/ni lagt upp det? Min tanke va att köpa cirax o sätta i luckan efter de finporiga blåa o sen köra samma ordning som jag nämnde o ta väck kolet men då finns det plats att ha något annat där om det nu är optimalt o fylla allt utrymme. Jag är totalt novice på det här så uppskattar alla tipps o knep. Jag har haft akvarie innan men det va 20 år sedan o då såg det lite annorlunda ut

      Kommentar

      • Pop81
        • May 2019
        • 130

        #4
        Tänkte på det du skrev med medicinering och aktivt kol, vad räknas som medicinering?
        Jag har vattenberdnings medel i och ska sen tillsätta bakteriekultur när fiskarna ska i. Det står att man även kan tillsätta det vid medicinering o sjuka fiskar. Räknas det som medecin? Och vad är det som inte är bra med och ha kvar kolet mer än någon månad och i samband med medicinering? Är det att det förstör medicineringen eller vad är det som inte är bra? Ledsen för många frågor men man vill ju lära sig så mycket som möjligt o undvika att bli lurad av försäljare

        Kommentar

        • Pop81
          • May 2019
          • 130

          #5
          Jag såg ett youtube klipp från filter pro UK där han visade hur man kunde göra juwels filter bättre. Han hade nån form av såna pellets eller filter kulor som du rekommenderade. Är det något sånt du menade jag skulle göra?
           

          Kommentar

          Arbetssätt...