Kommer min planerade modifiering palla trycket?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • david_i
    • July 2019
    • 4

    Kommer min planerade modifiering palla trycket?

    Jag har tänkt modifiera ett 180-literskar så att jag får en liten landdel, tanken är att jag ska ha salamandrar i burken sedan. Planen är att sätta upp en glasskiva i ena hörnet, roterad 45°, så att en triangel bildas. Inuti triangeln, ca 5 cm från toppen, sätter jag sedan ett "golv" där bottensubstratet för landdelen kan ligga. Det är ganska svårt att förklara i ord så jag slängde ihop en liten film för att underlätta:


    Tanken är alltså att jag ska använda silikon på dessa ytor:



    Nu till min fundering. Om jag slänger på silikon på mitt planerade sätt så kommer det bli ett tätt, luftfyllt område i hörnet. Det kommer vara ungefär 115 liter vatten som trycker på min snedställda glasskiva. Kommer det här orsaka onödigt tryck någonstans eller är det inget att oroa sig för?
    Kan jag använda 4 mm eller bör jag använda tjockare glas? Bör jag fylla utrymmet med något som kan ge ett tryck tillbaka, t ex frigolit som ligger an mot alla tre sidorna?

    /David
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Skulle du inte kunna använda hålrummet som ett filter? Du skulle visserligen då behöva göra "marken" avtagbar, men med en så stor volym så skulle du nog inte behöva städa det speciellt ofta. Sen beror de också vad det är för sorts salamandrar du ska ha, vill de inte gräva så hade jag nöjt mig med att fästa lite grenar/korkbark/stenar vid vattenytan (tror också det skulle se bättre ut i slutändan).

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      #3
      Är också inne på Tyko´s linje. Varför inte utnyttja utrymmet under landdelen som ett filterfack? Antingen som HMF-filter eller att du byter ut den snedställda glasskivan mot "pelare" i form av grenar/rötter eller annat material, så att fiskar kan utnyttja hörnan under landdelen. Kommer troligen att bli ett uppskattat ställe att stå och gömma sig på med skydd från ovan.

      Kommentar

      • david_i
        • July 2019
        • 4

        #4
        Hej på er!
        Jag har varit i samma tanke som ni, men tyvärr är det inte möjligt med ett filter i hörnet med den design jag planerar. Jag ska sätta på slimline-bakgrunder på långsidan, kortsidan och den snedställda glasskivan. Hela konstruktionen kommer med andra ord gömmas så utseendet blir nog bra i slutändan. Att göra landdelen lyftbar tror jag bara blir bökigt, så ett filter där nere skulle jag inte komma åt när karet väl var uppstartat.

        Jag skulle absolut kunna borra ett hål i glasskivan och tryckutjämna allting, men vattnet där bakom skulle bli så stillastående och det är därför jag gärna skulle avgränsa det helt och hållet.

        /David

        Kommentar

        • david_i
          • July 2019
          • 4

          #5
          Ja, att få en snedfasad glasskiva är en nödvändighet för att jag ska våga mig på den här designen, annars måste jag tänka om.

          Men om trycket inte är något problem så ska jag nog ge mig på det faktiskt.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Nej nej du behöver inte snedfasade glas, inte ens de sexkantiga karen som finns har snedfasade glas.
            Dessutom blir den snedfasade kanten skör och att limma glas med silikon skiljer sig från att limma trä tex där det ska ligga i press, en silikonfog ska däremot vara tjock och inte pressas ihop för mycket, för den blir ju som gummi när den torkat och tunnt gummi håller inte!
            Senast redigerad av åheim; 07 July 2019, 19:35.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...