Ledbelysning eller ny lysrörsarmatur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillmulan
    • September 2006
    • 45

    Ledbelysning eller ny lysrörsarmatur?

    Efter några års uppehåll har jag blivit med akvarium igen. Visade sig tyvärr vara ett jädra dåligt köp eftersom jag litade på säljaren och sen står här med ett kar där ingen belysning funkar trots nya rör. Hurra för den... suck! jaja har lärt mig att kolla själv och inte lita säljare...

    Ska be en elektriker slå ett öga på armaturen och se om han får igång den, men lyckas inte det så är det ju ny belysning som gäller och började därför fundera på vilken belysning man i såna fall ska investera i.

    Just nu är planen ett Low tech växt/sällskapskar, men utesluter inte att jag vill prova co2 i framtiden så ljuset är ju viktigt och förmodligen något jag behöver investera i på sikt i så fall ändå.

    Vilket ger bäst output? Led eller rör? Led fanns inte riktigt med i bilden sist jag hade akvarie så har noll koll på det.

    Tar gärna emot tips på vart man kan hitta till bra priser. Karet är. Karet ifråga är ett 197-liters ciano möbelakvarium. 102x40x61cm
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Idag har väl LED nästan helt slagit ut lysrör så jag skulle nog satsa på det.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Jag håller med Kjell satsa på LED! Jag kör aquael leddy slim och eheim powerled och jag är mycket nöjd med båda!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Finns ju även Ciano LED: https://zooonline.se/sv/akvaristik/b...vit-ciano.html

        Kommentar

        • lillmulan
          • September 2006
          • 45

          #5
          Ursprungligen postat av Sleaper

          Jag såg detta, men fick faktiskt bättre pris från åleds akvarie så det lutar åt att köpa där.

          en elektriker har kollat på befintlig armatur i alla fall och konstaterat att transformatorn är bränd. Tjena att det funka när hon sålde. Kommer irritera ihjäl mig på att jag inte kollade funktionen.

          Kommentar

          • lillmulan
            • September 2006
            • 45

            #6
            Ursprungligen postat av Malawi_forever

            Du kan köpa LED-lister och montera in istället för lysrören. Idag kan du även köpa till timers med gryning och skymning, och de mer avancerade kan ställa in styrkan mellan olika färger. På så vis är LED överlägset idag. Har precis som du tagit upp hobbyn igen och hade LED med datorer funnits för 15 år sen hade jag inte tvekat att köpa LED med dator som styr ljuset.
            Exakt det det blev kändes futtigt att inte ta timern som styr ljuset när man liks skulle shoppa loss! Sitter spänt i väntan på att se första skymningen nu

            Kommentar

            • Martin70
              • June 2019
              • 1

              #7
              Hej! Jag köpte LED-armatur på inrådan av en granne på gatan. Sedan har jag kopplat den till dimmer och styrning som delvis kan styras via en app i telefonen, delvis programmeras som astrour. Här är en länk till instruktionsfilmen för appen som visar hur det funkar.

              Kommentar

              Arbetssätt...