Juwel Smartcontrol

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pimpsten
    • July 2018
    • 6

    Juwel Smartcontrol

    Använder sedan två månader Juwels Smartcontrol till min Helialux led-ramp. Väldigt nöjd med känslan, stort lyft jämfört med lysrör. Det som bekymrar mig lite är att algtillväxten tilltagit. Byter vatten med samma intervall som tidigare, men akvariet "gror igen" fortare. Någon som har tips på inställning av ledbelysningen som inte ger för mycket energi till algerna?
  • cambru

    • September 2008
    • 209

    #2
    Jag har väldigt enkla växter och följande fungerar bra hos mig.
    1 tim från 0 till 30 %
    0,5 tim från 30 till 95%
    5,5 tim 95 %
    1 tim från 95 till 20 vitt/30 blått
    1 tim från 20 vitt/30 blått till 0 %

    Som alltid måste du förståss ta hänsyn till vad du har i akvariet

    Kommentar

    • Bjrn
      • May 2019
      • 4

      #3
      hörde att man skulle tänka på ljus mer som ett regn. med intensivt regn (ljus) så svämmar det fortare över. du behöver alltså inte lika många timmar för att fylla på med ljus till växterna. du måste hitta en balans mellan ljus och näring i akvariet annars tar alger över det som inte kan konsumeras av växterna. korrigera ljuset, minska/öka tiden, mer/mindre näring i vattnet. hitta balans.

      Kommentar

      • pimpsten
        • July 2018
        • 6

        #4
        Ursprungligen postat av Bjrn
        hörde att man skulle tänka på ljus mer som ett regn. med intensivt regn (ljus) så svämmar det fortare över. du behöver alltså inte lika många timmar för att fylla på med ljus till växterna. du måste hitta en balans mellan ljus och näring i akvariet annars tar alger över det som inte kan konsumeras av växterna. korrigera ljuset, minska/öka tiden, mer/mindre näring i vattnet. hitta balans.
        Jo precis, är bara det att jag inte riktigt vet hur jag ska justera annat än minska antalet ljustimmar. Hur påverkar balansen mellan RGB näringen för växterna? Ska tillägga att jag har ett Malawikar med väldigt lite växter i.

        Kommentar

        • Bjrn
          • May 2019
          • 4

          #5
          såg En amerikansk snubbe på YouTube, (the water Box) som bl a. har en del videos om belysning. ioförsig sysslar han med växtakvarium men.. kanske nåt finns att hämta.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            I det programmet som är ”standard” i Smartcontrol så är det väldigt långa belysningstider samt att färgtemperaturen varierar under dagen. Det ser ju himla snyggt ut, du får belysning länge, men det blkir nästan omöjligt att avgöra hur växterna reagerar på detta. Får du alger så antingen har du mer belysning under dagen än vad växterna kan använda sig av, eller annars att de har för lite näring för att kunna boosta tillväxten för att matcha belysningen. Sedan beror det på vilken färgtemperatur du har då alger tål mer udda ljus medan växterna är lite mer av en ljusgourmet och trivs med en viss färgtemperatur. Dessutom så om växterna haft en viss färgtemperatur och anpassat sig till det så kan de stanna i växten om du ändrar denna färgtemperatur. Så det blir nästan omöjligt att få till det för att passa växterna om du kör med de långa varierade programmet som kallas normal.
            Har ju samma Smartcontrol som du och för mig stannade de flesta växterna. Det som tog fart var algerna. Så jag ändrade normaprogrammet så att karet ska var fullt tänt kl. 14 och börja släckas ner kl. 22. Dessutom har jag alla reglagen på max. Sedan glider jag över i ett rent blått ”månljusläge” enbart blått på 20% som tar vid när det släcks ned fram till 23:30. Efter detta började växterna ta fart. Skaffade flytväxter typ Frogbit för att ha koll på mängden näring. Är det för mycket så växer de till sig och bromsar också ljuset. Är det för lite så smälter de i stort sett bort.Sedan kunde jag börja göda dvs. Jag var tvungen att göda för att växterna skulle kunna använda sig av ljusmängden. Annars hade jag fått ha färre växter som behöver lite näring och ljus och hade fått sänkt ljusnivån med ca 25% för att inte få algmax.
            Dewtta är ingen vetenskaplig avhandling utan trial and error tills det faktiskt fungerade. Dvs. Det är mina åsikter och min erfarenhet. Andra kanske resonerar annorlunda
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • pimpsten
              • July 2018
              • 6

              #7
              Tack Bluewing för ditt svar. Skulle du kunna bifoga en dump på hur din profil ser ut? Hade varit kul att se

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Så här har jag det inställt på dygnsprofilen:
                Klicka på bilden för större version

Namn: Dygnsinställning Smartcontrol.jpg
Visningar: 883
Storlek: 79,0 KB
ID: 2402889
                Så här har jag det inställt de timmar det är full belysning:
                Klicka på bilden för större version

Namn: Full belysning.jpg
Visningar: 832
Storlek: 37,2 KB
ID: 2402890
                Och så här efter släckning fram till midnatt som månljus:
                Klicka på bilden för större version

Namn: Månljus kväll.jpg
Visningar: 837
Storlek: 37,1 KB
ID: 2402891
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • pimpsten
                  • July 2018
                  • 6

                  #9
                  Tusen tack Bluewing! Jag har fått ordning på ljuset nu, så algerna har lugnat ner sig.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...