Hamburger mattenfilter (HMF)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Håller inte alls med. Har kört med filtermattta i 120 liters strömakvarier och då drivit varje akvarie med pumpar på 2.000 L/T och det har inte direkt gjort att jag fått göra rent filtermattan oftare.
    Fastnar inget material i filtermattan är den ju tämligen meningslös..

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #17
      Ursprungligen postat av Sleaper

      Fastnar inget material i filtermattan är den ju tämligen meningslös..
      Ja men poängen i ett biologiskt filter är ju att det skall brytas ner. Kör man 30 PPI så samlas det bara i filtret och täpper igen porerna så vattnet inte kan gå igenom filtret. Men vill man inte ha ett biologiskt filter utan ett mekaniskt så funkar 30 PPI bättre än 10 PPI. Men om man är ute efter ett mekaniskt så är faktiskt filtervadd betydligt bättre och dessutom billigare och lättare att rengöra (ett mekaniskt filter måste rengöras ofta).
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #18
        Ursprungligen postat av heba

        Ok, men då kanske det ändå var positivt att mattan bara är 3 cm tjock, eller är det önsketänkande? Jag tänker beställa hem en 10 ppi när den har kommit in i lager, men det vet man ju inte när det blir...
        Jag vill ju ha svart matta utåt mot visningsdelen
        Har du svar på min fråga om att komplettera med annan media i filterkammaren - dumt eller bra?
        Ja så klart, ju mindre 30 PPI-matta du har desto bättre är det, det bästa är ju ingen alls

        Håller med om att de blå filtermattorna i akvariet inte är så snygga som de svarta. Jag letade också efter svarta 10 PPI- mattor på den tiden jag hade en massa akvarier, men sådana fanns i alla fall inte då.
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 11 May 2019, 10:02.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #19
          3 cm är jag osäker om det kommer funka... du ska ju ha en ganska stor bit och risken är att den blir för sladdrig. Jag kör 5 cm.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • heba
            • September 2013
            • 847

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

            Ja så klart, ju mindre 30 PPI-matta du har desto bättre är det, det bästa är ju ingen alls

            Håller med om att de blå filtermattorna i akvariet inte är så snygga som de svarta. Jag letade också efter svarta 10 PPI- mattor på den tiden jag hade en massa akvarier, men sådana fanns i alla fall inte då.
            Jag har hittat 3 cm tjock, men fanns bara 30 ppi i lager
            Jag fortsätter fråga om ytterligare media i filterkammaren - hjälper det eller stjälper?
            /Helene

            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

            Kommentar

            • heba
              • September 2013
              • 847

              #21
              Ursprungligen postat av åheim
              3 cm är jag osäker om det kommer funka... du ska ju ha en ganska stor bit och risken är att den blir för sladdrig. Jag kör 5 cm.
              Jag tror det ska fungera då biten enligt rekommendationen ska vara 40 hög och 12 bred, annars får jag lägga dubbelt och då kan jag lägga 10 ppi bakom den första mattan. Tänkte beställa 10 ppi när dom får in i lager och kanske ha dubbla lager
              /Helene

              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #22
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Ja men poängen i ett biologiskt filter är ju att det skall brytas ner. Kör man 30 PPI så samlas det bara i filtret och täpper igen porerna så vattnet inte kan gå igenom filtret. Men vill man inte ha ett biologiskt filter utan ett mekaniskt så funkar 30 PPI bättre än 10 PPI. Men om man är ute efter ett mekaniskt så är faktiskt filtervadd betydligt bättre och dessutom billigare och lättare att rengöra (ett mekaniskt filter måste rengöras ofta).
                Jag vill bara uttrycka mina erfarenheter av ppi 10 och ppi 30. I ett filterhörn är ju ppi 10 mycket bra men när det kommer till att sticka in ett insugsrör i centrum av en ppi 10 matta så har jag erfarit att skiten går in och sätter sig i centrum alldeles runt insugsröret och där är diametern mycket liten och den kloggar snabbt igen där. Om man istället har en tätare matta så samlas mera skit på filtermattans ytskikt och där är diametern mycket stor och tar då längre tid att täppas till... Sen om man lyckas hålla ett bra flöde igenom en finare matta så måste väl den också likväl som den grova , vara ett bra biologiskt media!?
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #23
                  Ursprungligen postat av åheim

                  Jag vill bara uttrycka mina erfarenheter av ppi 10 och ppi 30. I ett filterhörn är ju ppi 10 mycket bra men när det kommer till att sticka in ett insugsrör i centrum av en ppi 10 matta så har jag erfarit att skiten går in och sätter sig i centrum alldeles runt insugsröret och där är diametern mycket liten och den kloggar snabbt igen där. Om man istället har en tätare matta så samlas mera skit på filtermattans ytskikt och där är diametern mycket stor och tar då längre tid att täppas till... Sen om man lyckas hålla ett bra flöde igenom en finare matta så måste väl den också likväl som den grova , vara ett bra biologiskt media!?
                  Vi har helt enkelt olika erfarenhet och jag har testat både att köra med mattor i hörn, hela gavlar eller till att koppla "på" ett pumphuvud https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=175

                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #24
                    Jag är absolut en entusiast av ppi 10, den har en grövre struktur och behåller sin form år efter år! Den riktigt finporiga är dessutom tillverkad av polyester och det håller inte länge i ett akvarium.



                    Swiss tropical ;
                    Mattenfilters are widely used by the pros. Very easy to set up and maintain the could be an esential part of large scale fish farmin or a simple low maintenc...
                    Senast redigerad av åheim; 16 May 2019, 15:35.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • heba
                      • September 2013
                      • 847

                      #25
                      Skulle man kunna förbättra den mekaniska filtrationen genom att lägga biobollar el.dyl i facket bakom filtermattan? Jag har i nuläget bara tillgång till 30 ppi (IOM att jag vill ha svart matta) men kommer den sättas igen på nolltid med ”normal” belastning i karet?
                      /Helene

                      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #26
                        Ursprungligen postat av heba
                        Skulle man kunna förbättra den mekaniska filtrationen genom att lägga biobollar el.dyl i facket bakom filtermattan? Jag har i nuläget bara tillgång till 30 ppi (IOM att jag vill ha svart matta) men kommer den sättas igen på nolltid med ”normal” belastning i karet?
                        Din matta kommer troligtvis inte sätta igen på flera månader! Biobollar står inte för nån mekanisk rening, de är främst ämnad att ligga i ett droppfilter där vattnet strilar över bollarna och renar biologiskt. I ett vattenfyllt filter är det nog ett av de sämre filtermaterial man kan ha. Men visst kan du ha biobollar bakom ditt filter, lite nytta gör dem kanske men jag tror mattan kommer erbjuda mer plats för bakterier än det kommer finnas möjlighet till att utvecklas.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #27
                          Ursprungligen postat av åheim

                          Din matta kommer troligtvis inte sätta igen på flera månader! Biobollar står inte för nån mekanisk rening, de är främst ämnad att ligga i ett droppfilter där vattnet strilar över bollarna och renar biologiskt. I ett vattenfyllt filter är det nog ett av de sämre filtermaterial man kan ha. Men visst kan du ha biobollar bakom ditt filter, lite nytta gör dem kanske men jag tror mattan kommer erbjuda mer plats för bakterier än det kommer finnas möjlighet till att utvecklas.
                          Det finns dock en speciellt sort av minibiobollar (stora som en "puttekula") som är avsedda att användas i ett våtfilter

                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • heba
                            • September 2013
                            • 847

                            #28
                            Ursprungligen postat av heba
                            Skulle man kunna förbättra den mekaniska filtrationen genom att lägga biobollar el.dyl i facket bakom filtermattan? Jag har i nuläget bara tillgång till 30 ppi (IOM att jag vill ha svart matta) men kommer den sättas igen på nolltid med ”normal” belastning i karet?
                            Jag menar såklart biologisk filtration ! Är keramiska ”makaroner” kanske bättre än biobollarna? Jag har också några små keramiska kulor som suttit i ett eheimfilter... Jag har både biobollar, ”makaroner” och dom små kulorna hemma, vilka är att föredra?

                            Bra att höra att det kommer ta tid innan mattan sätts igen, för då kanske 10 ppi-mattan hinner komma hem till webbutiken. Jag får se hur långt jag hunnit då jag fortfarande inte har börjat limma lister ens !

                            Om jag nu hinner få hem 10 ppi-mattan innan jag kör igång - är det fortfarande vettigt med ytterligare media bakom mattan?
                            /Helene

                            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #29
                              Ursprungligen postat av åheim

                              Jag vill bara uttrycka mina erfarenheter av ppi 10 och ppi 30. I ett filterhörn är ju ppi 10 mycket bra men när det kommer till att sticka in ett insugsrör i centrum av en ppi 10 matta så har jag erfarit att skiten går in och sätter sig i centrum alldeles runt insugsröret och där är diametern mycket liten och den kloggar snabbt igen där. Om man istället har en tätare matta så samlas mera skit på filtermattans ytskikt och där är diametern mycket stor och tar då längre tid att täppas till... Sen om man lyckas hålla ett bra flöde igenom en finare matta så måste väl den också likväl som den grova , vara ett bra biologiskt media!?
                              Sen vill jag förklara VARFÖR jag använder en mycket finporig filtersvamp på mitt insug till ytterfiltret! Det är nämligen så att jag har en population av märlkräftor (uppkommit av sig själva) och dem är ca. 2mm och när jag hade en grov matta så tog dem sig igenom den och in i ytterfiltret. När jag sen rengjorde mattan så tog jag död på en del av populationen!

                              Ska klargöra att jag är glad över att dem finns i akvariumet ! Dem äter detrit från filtret och botten och är ett perfekt kosttillskott till mina pansarmalar och övriga fiskar!
                              Den finporiga mattan jag har nu tar dem sig inte in i och lever då kvar i karet istället och jag har ett hårt belastat akvarium men mattan kan klara sig i ett par månader utan rengöring.



                              Tillägg 3 juni: Nu har filtret gått sen 28 mars med en mycket finporig filtermatta på insuget (som jag rengör ca 1 g/mån) och jag öppnade filtret i dag och det fanns inte EN GNUTTA smuts i det och det är ju kanon för då får ju filtret full möjlighet att effektivt rena biologiskt!
                              Senast redigerad av åheim; 03 June 2019, 21:51.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...