Hamburger mattenfilter (HMF)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heba
    • September 2013
    • 847

    Hamburger mattenfilter (HMF)

    Jag har googlat och läst det jag förstått (mycket info på tyska som jag inte riktigt förstår) men en del frågor kvarstår!
    Håller på och ska starta upp ett 112-liters akvarium och skulle vilja ha ett innerfilter och har ”fastnat” i tanken på ett Hamburger mattenfilter. Har tidigare också haft dom tankarna, men det har inte blivit av.
    Tanken är att det ska vara mycket växter och ev CO2 - är det ens kompatibelt med HMF?
    Hur är era erfarenheter av detta filter - algpåväxt, rengöring/underhåll?
    Jag har förstått att grovporig filtermatta är det bästa, men kan man ha annan media bakom filtermattan t.ex biobollar, eller är det dumt?
    Jag vill ha ett hörn och har enligt kalkylatorn http://www.deters-ing.de/Berechnunge...#Mattengroesse räknat ut att jag behöver 50 cm2 filtermatta men det känns lite - är jag ute och ”cyklar”? Akvariet är 80 x 35 x 40 cm.
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    50x50cm och 5cm tjock blir 12,5L filtermatta, känns det lite tycker du?
    Jag har kört HMF och det är kanon! Mattan mörknar i färgen med tiden (den blå tänker jag på men får man tag på svart är det ju snyggare) och syns mindre och får den belysning på sig så får den en algpåväxt och det är ju perfekt tycker jag för då ser det mindre ut som ett filter Jag körde ppi 10 men nästa gång så kommer jag köra lite finare typ ppi 20 eller 30.
    Underhållet av ett HMF är nästan obefintligt, man kan suga lite med slang på det när man tömmer vatten, sen om du vill ta ur det och rengöra nån gång per år så är det för att du vill och inte för att det behövs Sen kan man ja anpassa flödet genom att ha vilken pump man vill. Och självklart kan du köra Co2 som vanligt.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • heba
      • September 2013
      • 847

      #3
      Tack för svar, men undrar - 50 x 50 cm är ju inte 50 cm2? Jag skrev dessutom fel - jag behöver 500 cm2 enligt kalkylatorn och då mitt akvarium är 40 cm högt så behöver filtermattan vara ca 12 cm bred och jag trodde den skulle vara större?!
      Vad bra att du har god erfarenhet av HMF, det verkar inte som om så många använder det (i privata akvarier) utan hittar rätt gammal info...
      Ok, då ska jag försöka hitta 20 ppi och gärna svart Bra också att jag kan köra CO2 om jag vill!
      Vad tror du jag behöver för kapacitet på pumpen - tänkte inte köra luftpump ?
      /Helene

      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Ett HMF är väl som vilket innerfilter som helst, dvs. att det behöver rengöras med visst intervall för att inte klogga igen. Anledningen till att få använder detta är väl att det blir rätt "bösigt" i akvariet är man skall ta ut och rengöra filtermattan?

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          #5
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Ett HMF är väl som vilket innerfilter som helst, dvs. att det behöver rengöras med visst intervall för att inte klogga igen. Anledningen till att få använder detta är väl att det blir rätt "bösigt" i akvariet är man skall ta ut och rengöra filtermattan?
          Ok, men det blir det ju mer eller mindre med alla innerfilter ! Ett HMF ska man ju inte behöva rengöra så ofta - typ 1 ggr/år (såklart beroende på belastning) pga den stora ytan....
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av heba

            Ok, men det blir det ju mer eller mindre med alla innerfilter ! Ett HMF ska man ju inte behöva rengöra så ofta - typ 1 ggr/år (såklart beroende på belastning) pga den stora ytan....
            Instämmer helt. Poängen med denna form av filtermattor är ju helt enkelt att de är större än de som t.ex. finns i innerfiltren och att det därför till större delen handlar om en biologisk filtrering och inte en mekanisk. Därför kan de gå väldigt länge utan att behöva rengöras.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #7
              Hur länge man kan köra filtret utan att rengöra har väl med hur kraftig genomströmning man har (större genomströmning = fortare igensatt) och hur hög fisk belastningen etc. Det kan säkert variera en hel del skulle jag gissa.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Hur länge man kan köra filtret utan att rengöra har väl med hur kraftig genomströmning man har (större genomströmning = fortare igensatt) och hur hög fisk belastningen etc. Det kan säkert variera en hel del skulle jag gissa.
                Håller inte alls med. Har kört med filtermattta i 120 liters strömakvarier och då drivit varje akvarie med pumpar på 2.000 L/T och det har inte direkt gjort att jag fått göra rent filtermattan oftare.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • heba
                  • September 2013
                  • 847

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Håller inte alls med. Har kört med filtermattta i 120 liters strömakvarier och då drivit varje akvarie med pumpar på 2.000 L/T och det har inte direkt gjort att jag fått göra rent filtermattan oftare.
                  Jag tänker att jag ändå måste ha mer än 2,5 ggr vattenvolymen dvs ca 300 l/Tim vilket ju är det man rekommenderar. Akvariet är ju 80 x 35 x 40 - vilken kapacitet på pumpen behöver jag för att få bra cirkulation i hela akvariet? Det har ju såklart även med inredning att göra, men jag har tänkt någonstans runt 600 l/Tim men undrar om den pumpen räcker för att trycka runt vattnet?

                  Jag har iallafall beställt svart filtermatta 30 ppi och tänker nog göra mattan lite större än 12 cm bred, kan man ha för stort hörn - ger det några negativa effekter/konsekvenser?
                  Om man istället för att limma glaslister att spänna filtermattan mot väljer att använda plast typ kabelkanaler (vilket jag sett många gör) fungerar det i längden?
                  Senast redigerad av heba; 10 May 2019, 19:14.
                  /Helene

                  180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ja 600L/tim blir nog ganska lagom till ett sällskapskar. Hur tjock är filtermattan? Som lister går det nog att använda det mesta för det blir ingen påfrestning på dem. Kan va bökigt att få tag på glaslister men det funkar bra med plexiglas från Bauhaus, Biltema mm. Kan vara svettiga att såga till men det funkar med fogsvans eller helst en tigersåg, då är det som att såga i smör.
                    Kan starkt rekommedera dessa plexiskivor som täckglas också!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      En filtermatta med 30 PPI i täthet betraktar jag som tämligen värdelöst som biologiskt filter. Kör med 10 PPI istället.
                      Jag körde på 80-talet ganska omfattande tester med flera hundra akvarier och visst testade jag även filtermattor med 30 PPI, men dom åkte i sopcontainern.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • heba
                        • September 2013
                        • 847

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Ja 600L/tim blir nog ganska lagom till ett sällskapskar. Hur tjock är filtermattan? Som lister går det nog att använda det mesta för det blir ingen påfrestning på dem. Kan va bökigt att få tag på glaslister men det funkar bra med plexiglas från Bauhaus, Biltema mm. Kan vara svettiga att såga till men det funkar med fogsvans eller helst en tigersåg, då är det som att såga i smör.
                        Kan starkt rekommedera dessa plexiskivor som täckglas också!
                        Filtermattan är bara 3 cm - svårt att hitta svart matta i Sverige! Tänkte eventuellt ha dubbla lager - får se hur det fungerar. Jag har en eheimpump som jag tror är på 600 l/Tim, ska kolla det!
                        Tack för tipset om plexi, jag ska titta vad som finns! Jag tror nog att maken är den som får såga till dom
                        /Helene

                        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                        Kommentar

                        • heba
                          • September 2013
                          • 847

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          En filtermatta med 30 PPI i täthet betraktar jag som tämligen värdelöst som biologiskt filter. Kör med 10 PPI istället.
                          Jag körde på 80-talet ganska omfattande tester med flera hundra akvarier och visst testade jag även filtermattor med 30 PPI, men dom åkte i sopcontainern.
                          Varför är det värdelöst? På flera ställen har jag läst att man bör ha den tätare mattan, medan andra skriver att man ska ha den glesare... Jag har hur som helst beställt en som är 30 ppi men bara 3 cm tjock (fanns inte 10 ppi eller tjockare svart), så jag får väl prova och fungerar det inte så får jag byta.
                          Kan man komplettera med annan media i filterkammaren, t.ex biobollar eller är det dumt?
                          /Helene

                          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            30 PPI är för tät så vattnet kommer dåligt åt att cirkulera igenom det så det bildas syrefattiga zoner i det där skiten fastnar och blir kvar utan att brytas ner.
                            Som sagt - så hade jag det i många hundra akvarier och slängde skiten. Däremot 10 PPI fungerade alldeles utmärkt som biologiskt filter.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • heba
                              • September 2013
                              • 847

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              30 PPI är för tät så vattnet kommer dåligt åt att cirkulera igenom det så det bildas syrefattiga zoner i det där skiten fastnar och blir kvar utan att brytas ner.
                              Som sagt - så hade jag det i många hundra akvarier och slängde skiten. Däremot 10 PPI fungerade alldeles utmärkt som biologiskt filter.
                              Ok, men då kanske det ändå var positivt att mattan bara är 3 cm tjock, eller är det önsketänkande? Jag tänker beställa hem en 10 ppi när den har kommit in i lager, men det vet man ju inte när det blir...
                              Jag vill ju ha svart matta utåt mot visningsdelen
                              Har du svar på min fråga om att komplettera med annan media i filterkammaren - dumt eller bra?
                              /Helene

                              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...