Tjocklek på glas till ett flodakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Firre Fena
    • April 2019
    • 8

    Tjocklek på glas till ett flodakvarium

    Jag har funderingar på att skaffa ett helglasakvarium som 15-20 Kolglödstetror ska få bo i. Akvariet ska vara långsmalt och efterlikna en grund och lugn flodbank. Min fråga gäller tjocklek på glaset för akvarium med följande mått:

    100x25x25 (62,5 liter)
    120x25x25 (75 liter)
    140x25x25 (87,5 liter)

    Är 6 mm för mycket eller för lite?
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    #2
    Det finns ju tabeller att följa när man bygger akvarium. Tjockleken baseras i första hand på akvariets höjd. Minns jag inte fel så har till exempel ett 540 liters glastjocklek på 8 mm i sidorutor och 10 mm i bottenglaset.
    Skulle starkt tro att dina 6 mm skulle räcka för de måtten du anger.
    Andra får mer än gärna rätta mig om jag är helt ute & cyklar.

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      #3
      Googla glastjocklek till akvarium och fann denna artikel. Kanske något användbart för dig.
      开云平台官网-(中国)有限公司是包含了新葡京、威尼斯人、金沙、BBIN电子、MG真人视讯、BET365等多个官方平台,游戏、体育、娱乐的第一首选,点击进入最新的娱乐集团网址:www.782net,www.2007com,www.9159com,www.js333com,开云平台官网-(中国)有限公司专提供各种免费手机小游戏、手机网游下载.,开云平台官网-(中国)有限公司是真正正版的、安全的。

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        6 mm är lagom. Visst om man bara ser till vattentrycket så skulle glaset t.o.m. kunna vara något tunnare, men tunna glas är skörare om man ser till yttre påverkan (slag, knuffar, stötar etc) så därför tycker jag att man skall undvika alltför tunt glas.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Här är en akvariumkalkylator: http://theaquatools.com/building-your-aquarium/

          Höjden bestämmer hur tjockt glaset måste vara och med dina mått är minimum 3mm men gå inte under 6mm, som också Kjell säger, är mitt tips, en lite kub på 20L skulle jag köra med 3 mm glas.
          Senast redigerad av åheim; 08 May 2019, 18:20.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Firre Fena
            • April 2019
            • 8

            #6
            Jag får tacka för alla svaren och jag tar till mig det ni skriver. Då får 6 mm vara det som gäller.

            Kommentar

            Arbetssätt...