Gröngrumligt akvarium efter bara 1 vecka, hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SofiaJackson
    • May 2019
    • 3

    Gröngrumligt akvarium efter bara 1 vecka, hjälp!

    Mitt akvarium (Juwel Lido 120 l) får gröngrumligt vatten direkt. Glaset eller inredningen blir inte smutsig, det är vattnet som blir grönt. Jag tror att jag har monterat pumpen och filter rätt (grövsta filtret i botten)?!

    Men efter bara 1 vecka är vattnet alldeles gröngrumligt.
    Innehåller pump med 5 filter, 1 stock, sand och fiskar (1 diskus, 2 skalarer, 3 praktbotior och 2 malar).
    Vad tusan gör jag för fel?!


  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nja, det låter som någon form av "svävalger". I Zoopetschema algschema finns sådana med https://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf

    Det är en mycket konstig och dålig fiskkombination du har i akvariet. Varken diskus, skalarer eller praktbotior skall gå i ett 120 liters akvarium, men sannolikt är det väl inte just detta som orsakar algproblemen. Kanske matar du för mycket eller ger felaktig föda..
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 07 May 2019, 09:31.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • SofiaJackson
      • May 2019
      • 3

      #3
      Tack Kjell, ajdå, ja för det där problemet har jag inte haft förut. Vips bara så kom det. Tror du att jag kan få bukt med det genom storstädninig?
      Vad jag förstår så behöver fiskarna nu ett större akvarium varpå jag lagt ut en annons här på Zoopet om det. Jag vill att dom hamnar i bra händer.

      Kommentar

      Arbetssätt...