Komplettera filter till juwel 450

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Neruza
    • April 2019
    • 32

    Komplettera filter till juwel 450

    Hej!
    Jag har ett juwel rio 450 med tillhörande filter.
    Nu har fått för mig att jag ska komplettera detta med ett ytterfilter.
    Har bläddrat runt och läst massor om olika filter och kommit fram till dessa två!
    fluval FX4/6
    eller
    Aquael ultramax 1500

    Någon som kan tala för eller mot något av dessa två filter då jag är mycket kluven.
    Tystgående är ett stooort plus

    mvh
  • jidtco
    • December 2018
    • 5

    #2
    Tänker på exakt samma sak.

    Kommentar

    • Neruza
      • April 2019
      • 32

      #3
      Jaså? Där ser man! Funderar du på samma två filter eller du har något annat i tankarna?

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        #4
        Ett tips är Eheim 2080, om Ni nu är inne på ytterfilter av de lite större modellerna. Jag har ett själv och har bara en negativ sak att säga, men egentligen är den bara positiv. Ett vattenfyllt 2080 är tungt som f..., men å andra sidan är filtervolymen så pass stor att det bara behövs rengöras ca 1 gång/år vid ett kar med ”normalbelastning”. Filtret har förresten hjul i bakkant.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Ursprungligen postat av Neruza
          Hej!
          Jag har ett juwel rio 450 med tillhörande filter.
          Nu har fått för mig att jag ska komplettera detta med ett ytterfilter.
          Har bläddrat runt och läst massor om olika filter och kommit fram till dessa två!
          fluval FX4/6
          eller
          Aquael ultramax 1500

          Någon som kan tala för eller mot något av dessa två filter då jag är mycket kluven.
          Tystgående är ett stooort plus

          mvh
          Jag haft det mesta i ytterfilterväg och AQUA EL gör dem tystaste ytterfiltren (UNIMAX) på marknaden men kvalitén toppar inte FLUVAL. Nya AQUA EL ultramax är ju en ny modell så den är inte beprövad så det är lite av en chansning. Jag har sett några klipp på YT och i ett av dem så läckte det från service locket, där förfiltersvampen ligger, sånt kan oroa....

          Jag tycker FLUVAL har en bra och beprövad filterserie.

          Eheim sen har ju sjunkit ner i ett träsk av alla sina otaliga modeller och finnesser som gör att dem kan inte upprätthålla kvalitén, tycker jag!

          Pondguru säger sitt om eheim pofessional 4 ( Han recenserar egentligen inte filtret men han kan inte låta bli att säga vad han tycker när han pimpar det)
          It doesn't take a genius to work out that I am not impressed with this Eheim pro 4 filter but I'll list a few positives:1 - The pro 4+ 600 holds approx. 3.6k...
          Senast redigerad av åheim; 28 April 2019, 22:33.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Neruza
            • April 2019
            • 32

            #6
            Härligt, tack för hjälpen! Körde på fx4 då jag gillade deras små finesser!
            den är på väg nu så jag får hoppas jag valde rätt!

            Kommentar

            Arbetssätt...