Ny belysning 720L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vmax4ever
    • April 2005
    • 198

    Ny belysning 720L

    Funderar på byta ut mina 6st t8 rör för göra redo för co2 med digitalt system och filurar över

    3st current usa pro plus 24-36"

    tar gärna emot ideer och karet gör som mest medelsvåra växter.
    Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Totalt 54W LED till ett 720l låter väldigt tunt i mina öron. Oavsett vad man väljer för LED-belysning.

    Kommentar

    • vmax4ever
      • April 2005
      • 198

      #3
      Bit över 100w totalt men jag ser mer till dess Par värden som är fina vid lite mer djup, men även jag är dock fundersam till lumen och dess watt styrka , därav mina frågor.
      Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Effekten säger något om kapaciteten generellt. Tittar men efter LED kan det vara en bra indikator. Har sällan sett kvalitets LED med låg effekt i förhållande till storlek. Sen säger priset kanske det mesta, bra LED kostar tyvärr en slant. Men det finns säkert billigare armaturer som funkar. Lumen och PAR är absolut också intressant, men även spridningen på ljuset (något att tänka på i ett större kar) eller om man önskar mer riktat ljus för att få lite mer "ljusspel". Ingen erfarenhet från Current dock.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13109

          #5
          Här är två intressanta tycker jag!


          https://www.cyberzoo.se/akvaristik/b...im-powerled-1/
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            #6
            Refererar till en ett år gammal tråd jag startade. https://www.zoopet.com/forum/forum/-...-led-belysning
            Nu blev det inte något köp för min del. Dock ligger belysningen kvar i mina tankar för eventuell framtid. Jag tycker att belysningen verkar bra.
            Sen har du butiken i Halmstad, där jag senare gjorde ett inköp. Finns annons här https://www.blocket.se/halland/Ledli....htm?ca=23&w=2
            Byggde om mina egna befintliga armaturer och blev nöjd

            Vet att jag tog bilder i samband med att jag byggde om från T8 till LED, men hittar dem inte nu tyvärr. Ska kolla igen, och i så fall lägger jag upp dem i tråden "En bunker, två rum med akvarium"

            Kommentar

            • vmax4ever
              • April 2005
              • 198

              #7
              Bra punkter, men vad jag inte blir klok på är vad ska jag kika efter för kunna beräkna det kommer duga för mitt kar och ev kommande co2
              Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Så här tycker/resonerar jag....
                Det är liten effektskillnad (för växterna) mellan LED och T5 med reflektor. Jag har själv 360w LED på ett Infinity 153, heter 900 liter, praktiken ca 750 och det är i minsta laget för det ska växa bra.
                Det mest kostnadseffektiva är att köra Med T5 och reflektor kompletterat med LED för snygg belysning morgon och kväll.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • vmax4ever
                  • April 2005
                  • 198

                  #9
                  Är just det att byta ut mot 4-6st 150cm t5 armaturer,lysrör "som verkar skitsvårt hitta i 150cm" samt reflektorer som inte heller är lätt finna i den längden inte heller blir en billig summa.

                  kontra mot led som inte heller är billigt i inköp men har längre drift,tappar inte styrka, högre par och ofta pur.

                  är mer frågan hur man räknar ut tillräcklig styrka för 720l.

                  det verkar vara en djungel för finna rätt och inget jag funnit än.

                  men mina t8 duger inte, en ramp är död nu och 2 av dom andra rören sjunger på sista versen.
                  Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

                  Kommentar

                  • vmax4ever
                    • April 2005
                    • 198

                    #10
                    För att inte nämna värmeutvecklingen 4-6st 80w t5 skapar.
                    Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2876

                      #11
                      Knepigt med LED till ett 720l. Behövs nog två armaturer för att klara längden på akvariet, hur som helst.

                      Kommentar

                      • vmax4ever
                        • April 2005
                        • 198

                        #12
                        Jo men hur räknar folk tex, skulle 2st fluval 3.0 räcka till? Når inte ens hälften av lumen som 4st t5 80w.

                        jag funderar även på ati sunpower 4x80t5 och behålla 1 ramp 2x58w t8.
                        men då blir frågan vilka rör man ska ha osv.

                        led känns enkelt,underhållsfritt,värmer inte karet direkt osv.

                        det är att ingen verkar vara överens hur man kalkylerar mer än att tillverkare tävlar om par.. eller som det börjar bli mer av .. pur.

                        och privat pratas det om lsi.

                        för örvigt enligt mina kalkyler behöver jag minst 17000 tot lumen för nå 10lsi vilket måste anses som minium.
                        Senast redigerad av vmax4ever; 15 April 2019, 15:42.
                        Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

                        Kommentar

                        • vmax4ever
                          • April 2005
                          • 198

                          #13
                          Det lutar starkt åt 2st fluval 3.0 48" 115-145cm
                          Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2876

                            #14
                            Blir inte Fluval lite korta? Annars är dom längsta LED som jag sett ca- 150cm, likt Giesemann Pulsar. https://www.aquaristic.net/Giesemann...ED-Tropic.html
                            Två parallella sådana hade kanske funkat, finns ju i "high output" version också, men då drar det iväg prismässigt.

                            Kommentar

                            • vmax4ever
                              • April 2005
                              • 198

                              #15
                              Är just priset som börjar dra i en.. eller rättare sagt i frugans blickar


                              Vi pratar om 25cm vardera sida , men fluval har 120grader spridning, i värsta fall flyttar jag ena armaturen åt vänster och andra åt höger.


                              enligt denna sida som har bäst samlad info jag sett så ska dom 2 duga väl i 720L




                              Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

                              Kommentar

                              Arbetssätt...