Eheim eller Juwel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Orpheon
    • February 2019
    • 38

    Eheim eller Juwel?

    Nu har jag kikat lite på kompletta kar med pump/termostat och inbyggd belysning på hornbachs hemsida och fastnat för ett par med ungefär samma mått och pris men det skiljer en del på bla belysningen (13.5 W för Eheim och 46W för JUWEL). Är någon ni rekommenderar mer än den andra eller haft erfarenhet av dessa akvarier sen tidigare? Är det stor skillnad på eheims pumpar vs juwels? Här länkarna till bägge så kan ni jämföra lite.

    Eheim https://www.hornbach.se/shop/EHEIM-A...-detaljer.html

    Juwel https://www.hornbach.se/shop/JUWEL-A...-detaljer.html
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2878

    #2
    Juwel har innerfilter och belysning som Eheim inte alls kan mäta sig med, skulle jag säga. Har själv köpt ett Juwel 180l och belysningen verka funka även för ett växtakvarium. Eheim med motsvarande 13,5W skulle ju aldrig funka, utan där blir det säkert att byta ut belysningen mot något mer kraftfullt, filtret är ju också betydligt mindre.

    Kommentar

    • Orpheon
      • February 2019
      • 38

      #3
      Tack Sleaper, precis vad jag behövde veta.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Filter håller jag absolut med om men belysningen nja... Juwel har skaffat sig ett rykte mer eller mindre om sina dåliga belysningar (dem pajar) och 46watt led får mig att fundera över kvaliten på dioderna.. drar ju lika mycket som om det var vanliga t5 rör typ 2x24W! Jag kör en eheim classic led på 13w, likadan som ingår i paketet, i ett 150L och den är kraftfull och jättebra tycker jag!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2878

          #5
          Jo, man sparar kanske inte så mycket energi på LED kontra T5. Besparingen blir förhoppningsvis att man slipper köpa en massa dyra lysrör en gång om året. Till mitt 180l skulle förmodligen två T5-rör i passande längd och på 39W bli en aning klent, men det blir ändå inköp på ca. 400kr/året. Jag har ännu inte sett någon LED-armatur lämplig för ett växtakvarium som inte kräver en del effekt, inte ens dom fabrikat som är i top-kvalitet.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Både min aquael leddy slim 10w och min eheim classic håller mina växter prunkande gröna och fina! Jag kör inga hardcore växter utan de mest vanliga. Ska man ha riktigt krävande växter och skicka på massa ljus som tex 2x39w så bör man nog investera i co2 också annars "bränner" man lätt ner växterna.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...