Ikea Bestå som möbel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stevengerrard
    • September 2018
    • 6

    Ikea Bestå som möbel?

    Hej
    Jag och min fru är sugna på ett sådan här med dörrar https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10245846/
    Vi har tv-bänken och det skulle ju matcha bra.
    Men håller det? Kan man stärka upp det på något bra sätt?
    Akvariet kommer väga cirka 120-130kg
    Finns det något annat bra på Ikea där man kan sätta på likadana dörrar som vi har till tv-bänken? https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90291698/
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Den måste stagas upp så det inte viker sig som ett korthus. Det sitter bara enn tunn skiva som bakstycke och den håller inte emot att hela konstruktionen ramlar... Men man ska komma ihåg att ikea sänker kostnaderna genom att göra "luftiga" skivor och kan vara väldigt sköra och dem är inte heller gjorda för att klara stora vikter.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • stevengerrard
      • September 2018
      • 6

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Den måste stagas upp så det inte viker sig som ett korthus. Det sitter bara enn tunn skiva som bakstycke och den håller inte emot att hela konstruktionen ramlar... Men man ska komma ihåg att ikea sänker kostnaderna genom att göra "luftiga" skivor och kan vara väldigt sköra och dem är inte heller gjorda för att klara stora vikter.
      Enligt en som jobbade på Ikea så håller den om man sitter eller står på den. Men man borde väl kunna sätta dit ett annat bakstycke samt sätta dit en massiv skiva istället för den som medföljer

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Går säkert att förstärka så det funkar. Jag hade även lagt en massiv träskiva mellan bänk och akvarium.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Det stod att den klarar 20kg i beskrivningen.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #6
            Blir ju att bygga en "bänk i bänken" om man säger så, och med topskiva. Bestå blir då mer som ett yttre skal men tar inte upp så mycket last. Däremot tycker jag att höjden på 60cm känns lågt.

            Kommentar

            Arbetssätt...