Malawi akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andise
    • November 2018
    • 15

    Malawi akvarium

    hejsan!

    håller på att starta upp ett Malawi akvarium, har tänkt att starta med demasoni och lite golden.

    köpte ett begagnat 310 liters kar med btn bakgrund. Fyllt upp det nu och har sand som bottenmaterial och dekorerart med lite sten i. Han som hade det innan mig hade en cirkulations pump bakom bakgrunden med filtermaterial ner stoppat bakom bakgrund. Tycker inte det blir nån cirkulation med det. Så nu har jag köpt eheim streamon 3500+ och kollar på ett innerfilter bu bara innan jag är klar så kastar jag det som va bakom bakgrunden. Funkar fluval u4 bra? Har kollat på eheim 2252 men den pumpar 200l mer bara och drar typ 16w mer ström än fluval u4. Är karet redo för Malawi ciklider sen? är ny på denna trevliga hobby

    mvh Fredrik
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Kul ! Kom ihåg att biologisk rening är den enda som är viktig och malawi kräver en en effektiv sådan. En Fluval U4 erbjuder ingen effektiv rening eftersom den inte har en filtervolym som ger möjlighet till detta! En BTN fylld med filtermatta är mycket effektivt, för det borde rymmas en hel del där, beroende på vilken modell det är. Så att inte använda den som filter vore slöseri...
    Men som du säger kan du ju komplettera med lite extra cirkulation.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Andise
      • November 2018
      • 15

      #3
      Ah okej så räcker det med streamern i tanken för att få lite mer cirkulation sen ha kvar filtret och pumpen i bakgrunden för filtrering?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Hur mycket filtermaterial uppskattar du att det finns eller finns plats för bakom bakgrunden? Hur stark är pumpen?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Andise
          • November 2018
          • 15

          #5
          Pumpen är en Aqua clear 70. Säkert 100 st filterbitar

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Då är det bara att köra, du har både cirkulation och filtrering för ditt malawi! Om du vill få samma effekt från en U4,a så får du köpa 10st
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Andise
              • November 2018
              • 15

              #7
              Skit bra tack för hjälpen! Spara jag ju t.o.m pengar

              Kommentar

              • Andise
                • November 2018
                • 15

                #8
                Så nu har jag dragit igång mitt Malawi akvarium har börja med röd zebra 2 hanar och 9 honor. Sen 3 hongi 1 hane 2 honor sen ett par maleri hur mycket fisk kan man ha i 310 liters? Skulle vilja ha 10 demasoni med. Och kanske fylla på med mer hongi sen.

                Kommentar

                Arbetssätt...