JBL ph controller

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piala
    • October 2017
    • 40

    JBL ph controller

    Jag har precis installerat JBL´s ph-controller touch och undrar lite om inställningarna. Har satt den på auto-ph och mitt KH är 7,5 så mitt ph ställdes in på 7. Hysterese är inställt på +-0,10. När PH kommit ner till 6,9 stängs co2 av men PH stiger rätt snabbt så den sätts på efter 2 timmar igen. Jag har en ProFlora Direct diffusor och bubblorna tickar på rätt kraftigt i den så det känns som jag kommer tömma min 2kg tub rätt snabbt. Ska jag sänka antalet bubblor och höja hysteresen?
    Hur har ni ställt in er?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Har du kanske kalkhaltigt material i akvariet? Det kan ju göra att pH stiger snabbt. Sen beror det på storlek på akvariet hur länge 2kg CO2 räcker.

    Kommentar

    • Piala
      • October 2017
      • 40

      #3
      Mitt kar är 260 liter så den borde väl räcka ett tag. Jag har en brun trädgren (vet ej namnet) som legat i akvariet i ca 2 år. Är den kalkhaltig?

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Nej, rötter innehåller aldrig kalk vad jag vet, men däremot grus och sten kan vara kalkhaltigt (engelsk sjösten t.ex.). Till ett 260l bör 2kg räcka ett tag, men ditt relativt höga KH gör att vattnet buffrar rätt ordentligt. Det kan också vara en av anledningarna till att det "bubblar" ut rätt mycket CO2.

        Kommentar

        • Piala
          • October 2017
          • 40

          #5
          Man ska väl inte fejka KH värdet i datorn och det hjälper kanske inte heller. Ska jag köpa något medel?

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Nej, jag skulle avvaktat lite för att se vad som händer över tid. Konsumtionen av CO2 beror ju också på mängden växter, belysning osv.

            Kommentar

            • Orangetrade
              • December 2011
              • 15

              #7
              Hej Piala! Hur gick det? Dela gärna med dig av dina erfarenheter. Jag kör också auto-ph och har rätt stora variationer av CO2-förbrukning utan att veta riktigt varför. Ibland räcker 10kg ett helt år, ibland bara 6 månader. Är lite konfys hur jbl-datorn reglerar. Nästan varje gång jag kalibrerar har den dragit ner pH onödigt lågt...

              Kommentar

              Arbetssätt...