Byta filtersystem och göra om inredningen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zlax

    • July 2017
    • 2

    Byta filtersystem och göra om inredningen.

    Hej,
    Jag kör idag ett innerfilter som jag vill byta ut till ett ytterfilter. Dels för att frigöra lite mera plats men sedan också så är det tystare.

    Men då innerfiltret sitter fast med silicon i glaset så hade jag ändå tömma hela karet på 450 liter och göra om inredning och byta substratet.

    Är det smart att byta ut allt på en och samma gång, tänker kring alla bakterier osv.

    Vad har ni för tips på bästa lösningen?
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    #2
    Smart och smart, ibland blir det som du planerar. Ska du igång igen så är ju de befintliga nyttobakterierna värdefulla. Men det känns som om du inte har något val i och med att du ska byta bottensubstrat och övrig inredning. Lutar mot en nystart av akvariet.
    Det du kan göra är ju att köpa hem ditt ytterfilter och koppla in på akvariet innan du tömmer det. Låt det snurra på i en eller två månader så att det kommer igång rejält. Därefter kan du skaffa en större balja, tömma i vatten från akvariet och köra ytterfiltret där i under tiden som du gör om i akvariet. Då kan du ju även ha eventuella fiskar i baljan. När du sen startar upp akvariet igen har du i alla fall ett inkört filter att använda dig av direkt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Det går ganska bra att ta bort det limmade (juwel) filtret utan att tömma karet och när det är borta så kan du lägga det otvättade filtermaterialet vid insuget till ytterfiltret för att få ingång koloniseringen av bakterier.

      Vill du ändå tömma allt så bör du hålla liv i filtermaterialet i en hink med cirkulation, och nåt liknande får du göra med fiskarna. Sen skulle jag göra som jag nämnde tidigare med att lägga filtermaterialet vid insuget.

      Men har du ett större tidsfönster så är ju ICC,s förslag också ett alternativ!
      Senast redigerad av åheim; 18 January 2019, 12:57.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        När jag tar bort det interna juwelfiltret (som jag alltid gör i juwelkaren) så använder jag en sån där tunn filékniv, det går toppen

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • zlax

          • July 2017
          • 2

          #5
          Tack för svaren

          Jag har tiden på mig och köra filtersystemet i 1 eller 2 månader innan jag jag gör resten.

          Var bara orolig att något dåligt skulle komma ifrån om jag tog bort juwel filtret när karet var fullt med vatten.

          Men då skall jag bara hitta ett ytterfilter som orkar med akvariet som kan passa.

          Kommentar

          Arbetssätt...