Laga akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Phoenix
    • January 2019
    • 4

    Laga akvarium.

    Hejsan!
    Ny på forumet och tycker det är skittråkigt att börja med denna typen av frågor.
    Har haft akvarium tidigare och även byggt eget, men kan säga att det mesta utav den kunskapen är borta.

    Men nu till saken, jag hittade ett akvarium på blocket som det stod klart och tydligt att det var ett läckage i ena hörnet, men endast då det är helt fyllt.
    Priset gjorde att jag slog till då det ingick både bänk och värmare etc allt utom fisk typ.
    Så ja det är helt tomt, torrt och lite spindelväv just nu så jag slipper problemet med att hitta tillfällig boplats åt fisken.

    Så frågan är, måste jag skära isär hela karet eller kan det gå att lösa genom att tvätta rent och skära rent i det området det läcker och sedan dra en ny sträng?
    Jag gissar att det är det hörnet som läcker då det är endast på denna plats som jag ser någon "skada" på och i den höjd försäljaren sa att det var.


    Jag är inte betrodd att skapa bilagor än, så jag får länka till forumbilder i stället.
    Senast redigerad av Phoenix; 13 January 2019, 20:37.
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #2
    Hur är silikonet för övrigt, är den bra och känns stark så hade jag bara tvättat med T-sprit och silikonat i där det saknas.
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • Phoenix
      • January 2019
      • 4

      #3
      Hej.
      När jag känner på det silikon som sitter kvar så känns det fortfarande mjukt och lite fett som silikon brukar göra.

      Då skal jag göra rent det och tvätta rent runt området och lägga dit nytt och hoppas att det blir tätt.

      Kommentar

      • Tyko
        • April 2015
        • 279

        #4
        Vill du vara på den säkra sidan sen så behöver du ju inte fylla akvariet hela vägen upp, det finns flera akvarieväxter som gärna växer upp ovanför ytan och då tillochmed blommar; exempelvis svärdsplantor, anubias, hygrophila, vattenspikblad, etc.. Men det beror förstås lite på hur stort det är och vad du vill ha i.

        Kommentar

        • Phoenix
          • January 2019
          • 4

          #5
          Det vore ju en idé iofs, men jag tycker det inte ser bra ut med halvfulla akvarier,
          men nu kan det ha att göra med de man ofta sett hos lokala pizzerian och tandläkaren där halva galset är vitt av avlagringar från stänket från pumpen...

          Måtten är (har inte mätt upp exakt) uppskattat B1000XD400XH450, i mitt gamla som sprack så hade jag Malawiciklider Alouncara Red bl.a och det var i samma storlek.
          Men nu kanske jag nöjer mig med lite mer "husdjurs fisk" i stil med Kardinaltetror, marmor scalarer och liknande några ancictrus malar, men vi får se.

          Kommentar

          • Phoenix
            • January 2019
            • 4

            #6
            Liten uppdatering av detta spektakel...
            Trodde jag hittat var det läckte men icke! det visar sig nästa hela ena hörnet på en gavel håller på att släppa, när jag trycker med tummen vid fullt akvarie,
            så står det en "stråle" ca 20com hög ut från sidan...

            Antar att detta inte ens är lönt att limma hörnet utan det blir till att skära ner skiten och och limma om?
            Något jag reagerat på är att... vad ska jag kalla det för... limfogen är väldigt tunn ungefär som att de bara har lagt dit silikonsträngen och sedan ställt glaset på den utan distanser (vilket jag gjort när jag limmade mitt, vi använd tändstickor)

            Har mailat Parva (Arken heter de nog i dag) i KSD mest för saken skull och kollat vad de säger, men kommer nog göra det själv i slutändan.

            Vad har ni för råd till detta arbete? Skära rent med rakblad så gott det går och sedan tvätta och gnugga till man blir tokig så att all gammal silikon är borta.
            T-röd som gäller eller finns det bättre lösningsmedel för detta?

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              #7
              Hej! Vet inte om ditt akvarium är med ram eller ej. Men de ramakvarium jag limmat om har jag helt enkelt skurit bort silikonet på insidan. Jag använder i princip ett paket rakblad för ett akvarium. Vill hela tiden ha så fräscha och vassa rakblad under arbetet som möjligt. När jag tycker mig ha skurit bort silikonet så dammsuger jag alla kanter där silikon suttit. Sen torkar jag kanterna med kemisk ren aceton 2-3 gånger. Torkningen tycker jag är det viktigaste momentet, i jakt på eventuella lösa silikonbitar eller annan miss.
              Låt torka någon timme, sedan är det dags att applicera nytt silikon. Finns många sätt, jag föredrar en lagom bred sträng som jag sedan drar med vatten/diskmedel doppat finger.

              Kommentar

              • Mikael Lindqvist
                • January 2019
                • 69

                #8
                De guider jag sätt så lägger man en sträng silikon och sedan glaset ståendes direkt uppe på. Antar att det är som när man limmar man vill ha de två ytor man sammanfogar så nära varandra det bara går. Silikon är ju dessutom flexibelt så jag tror inte det skulle vara så stabilt med säg 10mm tjockt lager silikon som glaset vilar på.

                Sen kommer ju rejäla innerfogar på detta.

                Om du har glaset på tändstickor får du ju hålrum efter dem sedan... Är det verkligen önskvärt?
                Senast redigerad av Mikael Lindqvist; 27 February 2019, 12:20.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  #9
                  Jag råder alla som ska limma kar att bara titta på ett proffesionellt limmat kar först. Där limmar man kantglasen RUNT bottenglaset och inte stående PÅ bottenglaset. Förstår inte vad den idén kommer ifrån och att den fortfarande existerar?
                  En stark silikonfog måste ha en viss tjocklek och limmar du den stående PÅ bottenglaset så trycks fogen ut av tyngden och att försöka motverka det med tändstickor mellan istället för att göra rätt är inte en väl tänkt idé.
                  Senast redigerad av åheim; 27 February 2019, 12:29.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Mikael Lindqvist
                    • January 2019
                    • 69

                    #10
                    Okej men hur tjockt bör den vara då? Är den för tjock blir det garanterat motsatt effekt?

                    Har du nån källa till att man ska ha dem stående glasen utanför bottenskivan? Jag har böcker som säger motsatsen samt alla DIY jag kan hitta på nätet ställer glaset på bottenglaset således med väldigt lite silikon emellan. Detta är hur man oftast gör vid all typ av sammanfogning då en tjock fog/limning försvagar konstruktionen tvärtom mot vad många tror.
                    "Proffsen" ställer inte sidoglasen utanför av estetiska skäl då? Är ju väldigt inne med akvarier utan ram på tex och där blir det ju bra mycket snyggare om sidorutorna går ända ner.
                    Senast redigerad av Mikael Lindqvist; 27 February 2019, 14:58.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13123

                      #11
                      Ok silikon fungerar inte som tex superlim där den ska vara tunn (för att kunna härda) och man ska inte använda den logiken vid akvariebygge! Tex så lossnade en kantlist jag silikont eftersom den var för tunn pga att mitt silikon tog slut...
                      Att göra en fog för tjock är nog svårt, silkon är mycket tålig när den härdat!
                      Som källa kan man ta varenda proffesionell akvarietillverkare som finns!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Mikael Lindqvist
                        • January 2019
                        • 69

                        #12
                        Alright det köper jag. Så om du ska silikona om ett akvare med 10mm tjockt glas som tidigare stått uppe på botten skivan så menar du att jag kan ta glasen i samma mått och istället sätta dem utanför och fylla spalterna med silikon? Låt oss säga att du vill ha 5mm spalt. Då kommer spalten på hörnen bli 15mm vardera är detta inte ett problem menar du? Silikon är starkt men också sjukt rörligt jag får inte ihopp det hela. Jag är dock ingen silikon expert men känns som det skulle bli på tok för rörligt.

                        Det blir högt tryck i en tank med vatten och det känns som det bör vara så stumt som möjligt? Tänk om mam skulle gjuta ett akvarie helt i silikon det skulle knappast hålla styrseln. Så självklart måste det finnas en övre gräns för vad som är för tjock sammanfogning.
                        Senast redigerad av Mikael Lindqvist; 28 February 2019, 08:02.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13123

                          #13
                          Ja alltså man ska ju inte fylla ut med silkon för att ersätta glas som har för små dimensioner... är det tidigare limmat stående på bottenplattan så har du inget annat val att limma likadant eller köpa nytt glas med fungerande mått.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #14
                            Erfarenhetsmässigt vid limning av akvarier och i andra sammanhang, där jag använt silikon vill jag nog tillstå att ny silikon inte fäster på gammal redan härdad silikon... fela mig gärna om jag har rätt.
                            Måhända säger tillverkarna annorlunda, men jag har aldrig lyckats laga några silikonfogar. Jag har ett mindre yngelakvarium som jag en gång försökte laga, efter tredje försöket skars alla fogarna bort, Biltemas citrondoftande silikonborttagningmedel användes, sedan T-röd tillsammans med stålull (sådan stålull utan tvål), därefter ny limning och det blev bra. Nu senast en mjukfog mellan bänkskivan i köket och kakelväggen bakom, samma där det gick inte ihop, visserligen inte lika kritiskt som i akvariet, men man vill ju inte ha ned fukt i skåpet under diskbänken, så jag planerar att ta bort hela fogen och göra om alltihopa.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...