Stänga av ytterfilter vid vattenbyte? Ja eller nej?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Stänga av ytterfilter vid vattenbyte? Ja eller nej?

    Var så länge sen jag hade ytterfilter och mitt minne är kort.
    Brukar ni stänga av era ytterfilter vid vanliga veckovattenbyten?
    Med vänlig hälsning Linda
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Ursprungligen postat av LindaAlgo
    Var så länge sen jag hade ytterfilter och mitt minne är kort.
    Brukar ni stänga av era ytterfilter vid vanliga veckovattenbyten?
    Nej, men du kanske kan minska flödet lite om det stänker mycket

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      #3
      Jag drar också ner på flödet men stänger inte av.

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        #4
        Då ska jag strunta i att göra det också då. Hade för mig att man inte behövde stänga av dem. Ville inte chansa och ta sönder något.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          #5
          Det kanske beror på vilken sort man har? Mitt filter har ställbart flöde och då drar jag bara ner så skvätter det inte så mycket. Insugen sitter långt ner i mitt kar så de påverkas inte av att vattennivån sjunker. Har man insug högre upp riskerar det väl att sugas in luft om vattennivån sänks och det lär ju inte vara så bra.

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            #6
            Ursprungligen postat av Nando
            Det kanske beror på vilken sort man har? Mitt filter har ställbart flöde och då drar jag bara ner så skvätter det inte så mycket. Insugen sitter långt ner i mitt kar så de påverkas inte av att vattennivån sjunker. Har man insug högre upp riskerar det väl att sugas in luft om vattennivån sänks och det lär ju inte vara så bra.
            Mitt filter har samma funktion och jag tänkte samma sak ang. vattennivån. Mitt insug sitter väldigt nära botten och så mycket byter jag aldrig. Men med min tur så hade det gått sönder.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Jag antar att du är osäker LindaAlgo men det enda som kan förstöra ditt ytterfilter är om vattennivån sjunker under insuget så att den bara suger luft och då förtörs ju impellern, om det är en längre stund den går torrt vill säga!

              Har man ett kraftigt ytterfilter så kan det ju stänka och plaska en hel del och jag kan tycka det är stressande och stänger därför helst av filtret (doppvärmaren är viktig!). Mycker avkopplande när allt blir tyst och vattnet sakta sjunker och jag kan sitta och kolla in fisken och vattennivån. Sen fylla upp och i med sladden...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Har man ett kraftigt ytterfilter så kan det ju stänka och plaska en hel del och jag kan tycka det är stressande och stänger därför helst av filtret (doppvärmaren är viktig!). Mycker avkopplande när allt blir tyst och vattnet sakta sjunker och jag kan sitta och kolla in fisken och vattennivån. Sen fylla upp och i med sladden...
                Ja droppvärmare och innefiltret kommer definitivt att stängas av.
                Men får se hur det går imorgon då det är dags för vattenbyten.

                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #9
                  Jag har stängt av de senaste 10 åren, byter mycket vatten, 80-90% Tar en timme på stora karet. Har aldrig sett problem. Förr var det två Tetratec 1200, idag två JBL 1501e. Har en gemensam brytare till pumpar och doppvärmare så jag inte glömmer den....
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    #10
                    Ursprungligen postat av flygrc
                    Jag har stängt av de senaste 10 åren, byter mycket vatten, 80-90% Tar en timme på stora karet. Har aldrig sett problem. Förr var det två Tetratec 1200, idag två JBL 1501e. Har en gemensam brytare till pumpar och doppvärmare så jag inte glömmer den....
                    Ska testa båda och se vad jag tycker.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    Arbetssätt...