Tips på bra nanokar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6054

    Tips på bra nanokar?

    Hej! Jag har snöat in på tanken på ett nanokar, ca 30L, med räkor och ev. någon riktigt liten stimfisk. Är det någon som har tips på ett bra alternativ? Gillar utseendet på Aquael Shrimp Set men är osäker på om den medföljande tekniken är bra. Eheim har någon variant som ser hyfsad ut och kvalitetsmässigt kanske det är ett säkrare kort. Priset är inte avgörande, jag vill främst ha en snygg design med bra kvalitet på belysning, pump osv. Samtidigt är det ju tilltalande om det inte är alltför dyrt.

    Jag undrar också om ni som kan detta med nano har några andra tips att dela med er av? Vilka nybörjarmisstag ska man undvika och finns det något som är extra viktigt att tänka på?

    Tack på förhand hälsar

    Nando (som i ett svagt ögonblick nog sa till maken att tre akvarium räcker och nu funderar på om ett nanokar verkligen kan klassas som ett akvarium )
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    #2
    Hej!
    Jag har köpt Aeuael Shrimp set. Kollade på Fluval Flex men sen blev priset avgörande i slutändan.
    För mitt syfte kändes den okej. Ev kommer jag att byta filtret mot ett svampfilter men får se om det behövs.
    Kan inte svara på dina övriga frågor riktigt dock. Jag tänker mest att vattenbyten blir extra viktigt.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6054

      #3
      Okej, spännande!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Instämmer med att vattenbytena är och av filtren tycker jag "ryggsäcksfiltren" är bäst.
        Oftast brukar också belysningen vara dålig.
        Sen rent estetiskt håll dig till en fiskart
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          #5
          Ursprungligen postat av Nando
          Okej, spännande!
          Ja men förhoppningsvis kan någon annan dig lite bättre råd.
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6054

            #6
            Tack Kjell!

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13124

              #7
              Jag körde ett 26L aquatic nature i köket där jag hade tagit bort locket, för jag ville ha det öppet så inredningen kunde gå upp över ytan, sen ett litet stim boraras brigittae och några amanoräkor.
              Filtreringen var ett aquaclear 20 rygsäckfilter med en liten filterbit på insuget som skydd! Bästa filtret i världen till ett kar av det här slaget!! Det gick obehindrat i ca 7-8år sen fick en kompis det och han kör det fortfarande med samma filter men andra fiskar och det har nu tuffat på i totalt 13år non stop


              å här såg det ut när det begav sig: https://www.youtube.com/watch?v=mNMSlSw3ARU
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6054

                #8
                Så fint det var, åheim! Riktigt läckert med inredning som går över ytan!

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Jag körde ett 26L aquatic nature i köket där jag hade tagit bort locket, för jag ville ha det öppet så inredningen kunde gå upp över ytan, sen ett litet stim boraras brigittae och några amanoräkor.
                  Filtreringen var ett aquaclear 20 rygsäckfilter med en liten filterbit på insuget som skydd! Bästa filtret i världen till ett kar av det här slaget!! Det gick obehindrat i ca 7-8år sen fick en kompis det och han kör det fortfarande med samma filter men andra fiskar och det har nu tuffat på i totalt 13år non stop


                  å här såg det ut när det begav sig: https://www.youtube.com/watch?v=mNMSlSw3ARU
                  Superläckert! Är det en svart bakgrund eller är det bara att det inredningen som lurar en?
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13124

                    #10
                    Det satt en svart plast på baksidan av glaset. Från början satt det också en svart avdelare/bakgrund i karet med filter och pump bakom men jag tog bort den för den stal så mycket plats.
                    Uuuh jag saknar verkligen det karet, nu i efterhand...
                    Senast redigerad av åheim; 04 January 2019, 09:42.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Memory
                      • October 2012
                      • 78

                      #11
                      Jag är mycket nöjd med mitt NA kar från GohemsZoo med prylarna i inlägget länkat nedan nedan. Ser nu att dom kör rea på ett kit med kar + lampa, den på 45cm är på 34 liter. Med ett innerfilter landar det på 1569kr. Trevligt med Oase´s filter då man kan få det med en doppvärmaren inbyggd.

                      Men du kanske vill ha en Kub?

                      Skapar en tråd då jag precis slängde iväg en beställning på ett nytt akvarium, körde Dennerle på hela kitet. Jag är ingen erfaren akvarist men jag hade ett







                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6054

                        #12
                        Tack Memory! Ska kolla upp denna!

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          #13
                          Har nu hämtat och satt Aeuael Shrimp akvariet på plats. Jag är väldigt nöjd ännu. Kändes större än jag trodde.
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6054

                            #14
                            Kul!

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nando
                              Kul!
                              Har du bestämt dig?
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              Arbetssätt...