Bottenfilter. Bra eller anus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #16
    För en gång skull verkar vi vara överens.

    Jag har ju varit akvarist sedan 1965, visst jag var ju rätt ung då de första åren och hade väl ingen koll på vad jag gjorde med akvariet egentligen...
    Men mer kunskap kom från kommunala intuitioner där man kunde låna böcker om olika saker, akvarieskötsel exempelvis.

    Nåväl, jag skulle tro att det var i samband med att de afrikanska cikliderna gjorde sin entré i de göteborgska zoo-butikerna omkring 1975, som man då samtidigt introducerade bottenfiltret, möjligen misstar jag mig på tidpunkten.
    Vi läste Tidskriften Akvariet och senare en systertidning till lastbilstidningen "Trailer" som hette Korall (dom var utgivna på samma förlag och hade samma design) och redan i början av 1980-talet, ansågs bottenfiltren som ute.

    I GAF experimenterade vi med många olika saker, bland annat med det bakvända bottenfiltret, med ständiga nitrit och pH mätningar, och efter omkring två års drift i ett ciklidakvarium ansåg vi att detta inte var så bra, jag provade i ett växtakvarium, och fick ganska snabbt komplettera med sedvanligt ytterfilter då jag fick syrebrist i vattnet. Ökade även cirkulationen i bottenfiltret genom att mata detta med ett pumphuvud från innerfilter, men det sket sig. Det gick ju inte att bottegöda växterna och den komposten man utan bottenfiltrering vanligtvis får, den spreds ut i vattnet.

    Experimenten med olika lysrör var mer framgångsrikt, då vi såg att växtkraften ökade med de dagsljusrör man använde inom den grafiska industrin och inom textilindustrin för att jämföra färgprover, lysrör som i spektra och färgtemperatur mycket påminde om solens ljus vid ekvatorn. TLD84 och Lumilux. Men det är förlegad kunskap idag då vi belyser med lysdioder i allt större utsträckning.

    Numera har jag liksom andra här, men inte alla, även övergivit ytterfiltret.
    Det finns kraftiga och smarta lättanvända innerfilter som passar många olika akvarier. Men klart, i större ciklidakvarium eller andra specialakvarium är ju ytterfiltrerna vanligtvis oslagbara.

    Kommentar

    Arbetssätt...