Bottenfilter. Bra eller anus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hj79
    • July 2008
    • 28

    Bottenfilter. Bra eller anus?

    Ligger i planering för att bygga in ett 720 i en vägg och har lite funderingar på att sätta in ett bottenfilter som drivs av luftpump. Är dessa bra? Har läst att växter inte trivs nått vidare med detta men tanken var att kunna koppla in luftpumpen vid enstaka tillfällen och köra rent typ en ggr i veckan.
    Vart tar "skiten" vägen i ett sådant filter?
    Vilket bottensubstrat/grus är bäst att använda?
    Någon som har erfarenhet och kan tipsa?
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Något som är farligt för växter (och djur) är om bottnen blir anaerob. Den faran minskar ju med bottenfilter eftersom cirkulationen ökar, så det behöver inte vara dåligt för växter.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      De flesta växtexperter menar ju att bottenfilter är dåligt för växter, men antagligen finns det andra saker som har en större inverkan på växternas välbefinnande.
      Själv använde jag bottenfilter på den "gamla goda tiden" (på 80-talet), men på 90-talet kom andra effektivare filtersystem som även de var billiga (just att bottenfiltren är billiga var ju det som en gång i tiden gjorde dom populära) så jag och de flesta andra övergav då bottenfiltren.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13109

        #4
        Att använda bottenfiltret ibland är ingen bra idé i teorin, eftersom du drar ner massa skit i botten och sen stängs flödet av... katastrof!
        Och för att få rent bottenfiltret måste du hålla på och suga bottensubstratet då och då... Ingen höjdare i ett välbeväxt och inrett kar!!
        Du måste sen använda ett grövre grus och redan där är det ett no go enligt min smak eftersom jag gillar bara finkorniga bottnar.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2875

          #5
          Finns förmodligen en anledning till varför man sällan hör talas om bottenfilter nu för tiden, säljs det fortfarande?. Skall man inreda med bottenfilter får ju i princip bottenmaterialet vara jämt fördelat över hela bottenytan och sen får man inte lägga för mycket inredning ovanpå som hindrar cirkulationen. Sen ligger ju allt "bös" kvar i akvariet, man kan ju knappast göra rent ett bottenfilter. Jag tror att i praktiken blir det en väldigt liten yta av botten där man får vattnet att cirkulera så effekten blir ett "dåligt filter". Att bara köra bottenfiltret en gång i veckan låter lurigt, iom. att man dragit ner material i gruset som behöver syre för att brytas ned och för att undvika anaeroba tillstånd som nämnts tidigare så bör det nog gå kontinuerligt.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Jag besökte Åleds akvarium i Halland för omkring ett år sedan, dom sålde bottenfilter till sina akvarium, och tyckte det var ett bra system.
            Själv håller jag med övriga författare i denna tråd, skitfilter! I ordets alla betydelser, då exkrementer från fiskarna inte tar vägen någonstans, dom samlas i bottemnaterialet. Kompost som visserligen tas upp av växternas rötter, men efter ett tag är komposten i bottenmaterialet fullt.
            Nä, säger som Kjell, det var något vi hade på dinosaurusarnas tid, idag finns det bättre och mer lättskötta filtersystem

            Sedan vet jag att man på 80-talet exprimenterade med bakvända bottenfilter. Jag gjorde ju det jag också, man tryckte ned vatten under filterplattorna så att det långsamt kom upp i akvariet genom sanden. Och det fungerade ju naturligtvis inte det heller, ja bättre än det vanliga bottenfiltret, men teorin fungerade inte i praktiken.

            Bottenfilter är botten!

            Kommentar

            • hj79
              • July 2008
              • 28

              #7
              Om man tänker så här då. Koppa insuget på ett ytterfilter till röret upp från bottenfiltret. Kommer det då att suga i sig "möget" från botten och hamna i ytterfiltret?

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2875

                #8
                Ser ingen poäng med detta. Någon del av botten blir som ett förfilter (som inte går att göra rent) till ytterfiltret, ser som sagt inget positivt med det. Risken finns dessutom att mindre sand- eller gruskorn åker med in i filtret.

                Kommentar

                • Carlpet
                  • November 2017
                  • 6

                  #9
                  Är det lika poänglöst att köra ett bottenfilter baklänges.Dvs köra utblåset från ytterfiltret ned i botten och på så sätt se till botten blir väl syresatt och därmed ger en mer effiktiv nitrifikation? Eller blir det bara ngra kanaler i botten som får del av flödet?

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2875

                    #10
                    Jo, det är nog lika poänglöst. Vattnet kommer ju att ta vägen med minst motstånd precis som du är inne på, så det blir förmodligen en begränsad del av botten som flödet av vatten från filtret passerar. Heller inget att ha ifall man tänker ha växter som behöver näring via rötterna.

                    Kommentar

                    • hj79
                      • July 2008
                      • 28

                      #11
                      Man får be att tacka för all "input" :-) Det blir inte ett bottenfilter känns det som. Ska klura lite mer då jag för en gångs skull har tid att planera mitt akvarium :-D

                      Kommentar

                      • Ekeblomman
                        • January 2019
                        • 2

                        #12
                        Med en slamsug får man ju upp mycket smuts ur gruset och man gör ju fortfarande delvattenbyte som med andra filter så varför bottenfiltret skulle vara ett smutsigt alternativ begriper jag inte. På Åleds bottenfilter står det dessutom rekommendationer på pumpens effektivitet och även för storlek på gruset/sanden.
                        Jag har bestämt mig för att prova bottenfilter i ett av mina akvarier och just nu är valet av pumpen det sista jag har kvar att bestämma.
                        Prova, trivs du inte så är det ju ”bara” att göra om och en luftpump är ju alltid bra att ha.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13109

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ekeblomman
                          Med en slamsug får man ju upp mycket smuts ur gruset och man gör ju fortfarande delvattenbyte som med andra filter så varför bottenfiltret skulle vara ett smutsigt alternativ begriper jag inte. På Åleds bottenfilter står det dessutom rekommendationer på pumpens effektivitet och även för storlek på gruset/sanden.
                          Jag har bestämt mig för att prova bottenfilter i ett av mina akvarier och just nu är valet av pumpen det sista jag har kvar att bestämma.
                          Prova, trivs du inte så är det ju ”bara” att göra om och en luftpump är ju alltid bra att ha.
                          Men det beror ju på om man vill begränsa sig inredningsmässigt i slutändan.
                          Du måste ha ett grövre grus! (Många vill ha en fin sand, som tex jag)
                          Blir svårt att suga rent botten om man vill lägga sten både här och där.
                          Svårt att suga botten om man har växter lite överallt och rötter.

                          Jag anser att bottensubstratet inte ska röras om, det pågår viktiga processer där som inte bör störas.
                          Sen är det fint med ett riktigt inrett akvarium där man har skapat en naturtrogen miljö och när man lyckats med det så är det absolut inte läga att dra runt med en slamsug, det går helt ankelt inte att komma åt.
                          Här tex: https://www.youtube.com/watch?v=AOaDSSppBMs
                          Senast redigerad av åheim; 22 January 2019, 16:17.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Ekeblomman
                            • January 2019
                            • 2

                            #14
                            Åheim, tack för bra förklaring!

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13109

                              #15
                              Tack
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...