Sump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissan
    • July 2016
    • 39

    Sump

    Vet inte om det är särskilt vanligt att köra med sump till sötvatten men jag har tänkt att behålla min sump, men undrar då hur ni har löst det med filter osv ni
    som kör med sump.
    Hade tänkt att köra med en filtersocka på returen och sedan ev biobollar och även någon filtermatta mellan bafflarna.
    tar tacksamt emot alla tips ock ideer.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Jag skulle lägga ner nån nätpåse eller flera med ett par liter keramisk biomedia och sen filtermatta, som du är inne på! Biobollar kan du ju ha för utfyllnad men som filtermaterial är det ingen höjdare.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      ... En nackdel med sump till sötvattenskar kan nog vara att man har lägre cirkulation och därmed får man mer sedimentering i akvariet pga att man bara har ytavrinning.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Cissan
        • July 2016
        • 39

        #4
        Tack för svar, mitt ytavrinningsrör jag har är även öppet nere vid botten. Jag hade det tidigare igensatt för att det endast skulle vara ytavrinning men nu har jag öppnat upp det nedtill så nu är det i princip bara avrinning från botten.

        Kommentar

        • Tyko
          • April 2015
          • 279

          #5
          Jag kör med en enkel sump till mitt paludarium, mycket bekvämare och snyggare än alternativen. Har ett avrinningsrör som är öppet upptill och sedan ett större rör utanpå med flera mindre håll i botten, fungerar perfekt och botten är nästan lite väl ren. Så har du möjlighet så tycker jag definitivt att du ska använda sumpen.

          Kommentar

          • Cissan
            • July 2016
            • 39

            #6
            Vad använder du som filtrering osv? Känns lite roligare att kunna dölja allt i sumpen och ytterfilter är jag inte särskilt sugen på...
            Som Åheim skrev så kommer jag att satsa på ett par liter keramisk Biomedia, och ett filter mellan bafflarna och så en filtersocka på returen.

            Kommentar

            • Tyko
              • April 2015
              • 279

              #7
              Min sump är väldigt simpel; vatten kommer ner i en kammare med avrinning högst upp så att tyngre bös sjunker till botten, sen kommer några lager filtermatta, följt av biobollar, efter det finns ett litet "refugium" som jag använder för yngel och växtodling. Sedan kommer returpumpen som pumpar ut vattnet högst upp och längs med bakgrunden. Som sagt var väldigt simpelt men det har fungerat bra för mig i drygt två år nu.

              Kommentar

              • Cissan
                • July 2016
                • 39

                #8

                Kommentar

                Arbetssätt...