Ytrörelse

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #31
    Jag älskar akvarier som efterliknar dessa biotoper och detta är det närmaste jag lyckats komma https://www.youtube.com/watch?v=1hqVIpagBmI

    Dock svårt att bibehålla när man har effektiv filtrering och byter vatten.... iofs kunde man ju köra med grov keramisk media bara för att behålla lite partiklar.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2883

      #32
      Samtidigt kan man tänka på att ett hightec växtakvarium med tillförsel av CO2 och växtnäring oftast ger ett vatten t.o.m. mättat på syre. Ett akvarium utan växter eller växter med dålig eller ingen tillväxt kräver absolut mer av ytvattenrörelse för syresättning. Men under mina år med akvarier av olika slag har jag ifs. aldrig märkt att syrebrist skulle vara ett problem. Skulle problem uppstå kopplade till syrebrist i ett normalt utformat och välskött akvarium har man nog tryckt i på tok för mycket fisk, alternativt för stora fiskar i för liten vattenvolym. Något som däremot saknats i akvarierna med växter är det just CO2 snarare än syre, för att skapa en bra miljö för både fiskar och växter. För lite CO2 produceras av fiskarna och som konsekvens för lite syre från växterna, så en balans CO2/O2 är väl det man kanske eftersträvar.

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #33
        Ursprungligen postat av åheim
        Jag älskar akvarier som efterliknar dessa biotoper och detta är det närmaste jag lyckats komma https://www.youtube.com/watch?v=1hqVIpagBmI

        Dock svårt att bibehålla när man har effektiv filtrering och byter vatten.... iofs kunde man ju köra med grov keramisk media bara för att behålla lite partiklar.
        Exakt i min smak, det är naturligtvis en illusion att man kan göra något som liknar den naturliga miljön men man kan göra så bra som möjligt.

        Tobbe

        Kommentar

        • Tobbe R
          • May 2009
          • 654

          #34
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Samtidigt kan man tänka på att ett hightec växtakvarium med tillförsel av CO2 och växtnäring oftast ger ett vatten t.o.m. mättat på syre. Ett akvarium utan växter eller växter med dålig eller ingen tillväxt kräver absolut mer av ytvattenrörelse för syresättning. Men under mina år med akvarier av olika slag har jag ifs. aldrig märkt att syrebrist skulle vara ett problem. Skulle problem uppstå kopplade till syrebrist i ett normalt utformat och välskött akvarium har man nog tryckt i på tok för mycket fisk, alternativt för stora fiskar i för liten vattenvolym. Något som däremot saknats i akvarierna med växter är det just CO2 snarare än syre, för att skapa en bra miljö för både fiskar och växter. För lite CO2 produceras av fiskarna och som konsekvens för lite syre från växterna, så en balans CO2/O2 är väl det man kanske eftersträvar.
          Jag tror som många andra att syresättning normalt inte är ett problem. Vid mycket hög temperatur minskar syrehalten och det blev tydligt för många denna sommar. För min egen del var jag iväg tre veckor på semester och under denna tid fick jag ett strömavbrott i halva huset, en dumt placerad jordfelsbrytare men sådana är bestämmelserna. Två Malawi-kar blev utan pump och filtrering i kanske en vecka. Katastrof? Inte riktigt, några fiskar försvann men de flesta klarade sig trots en spegelblank vattenyta och inga växter. Syresättning kräver ingen rörelse i vattenytan men den blir effektivare pga att ytan ökar när det blir vågor plus att cirkulationen fördelar det syrerika vattnet bättre.
          Tobbe

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #35
            Även om man tillsätter CO2 så är det en fördel med ytrörelse, men kanske framför allt god cirkulation på vattnet i akvariet. Allt för att kunna tillföra mer CO2 och få en jämnare fördelning i hela akvariet. Så god ytrörelse är vettigt i de flesta akvarier kan jag tänka mig, om inte annat för att motverka biofilm etc. Sen kan man ju också tänka på att det inte finns något motsattsförhållande mellan CO2 och O2, man kan alltså ha hög andel av båda i ett akvarium samtidigt. Men i övermått är bägge gaserna skadliga.

            Kommentar

            • Tobbe R
              • May 2009
              • 654

              #36
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Även om man tillsätter CO2 så är det en fördel med ytrörelse, men kanske framför allt god cirkulation på vattnet i akvariet. Allt för att kunna tillföra mer CO2 och få en jämnare fördelning i hela akvariet. Så god ytrörelse är vettigt i de flesta akvarier kan jag tänka mig, om inte annat för att motverka biofilm etc. Sen kan man ju också tänka på att det inte finns något motsattsförhållande mellan CO2 och O2, man kan alltså ha hög andel av båda i ett akvarium samtidigt. Men i övermått är bägge gaserna skadliga.
              För att få skadliga effekter av syrehalten måste man sätta systemet under tryck så det stämmer inte. Observera att jag inte motsätter mig cirkulation eller rörelse i ytan, men jag anser att man ska försöka förstå principen för hur det fungerar. Som jag skrivit tidigare, det finns en massa "sanningar" inom akvaristiken som ingen vet ursprunget till men som upprepats så ofta att alla tror på dem.
              Vad gäller koldioxidhalten är den konstlat förhöjd i ett hightech akvarium och halten är inte stabil. Bubblor kan nog driva ut lite CO2 men det gör också kraftig ytrörelse, det är precis samma system, dvs yta mellan luft och vatten.

              Tobbe

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2883

                #37
                Jo, att lösa tillräckligt mycket syre i vatten för att uppnå skadliga nivåer låter sig nog inte göras. Dock stämmer det att båda gaserna är giftiga. CO2-halten liksom syrehalten i ett välbelyst växtakvarium kan man kanske betrakta som "konstlat förhöjd". Samtidigt är nog generellt halten av CO2 högre i många vattendrag varifrån många akvariefiskar och växter kommer ifrån, jämfört med förhållandet i ett traditionellt akvarium.

                Kommentar

                • Tobbe R
                  • May 2009
                  • 654

                  #38
                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  . Samtidigt är nog generellt halten av CO2 högre i många vattendrag varifrån många akvariefiskar och växter kommer ifrån, jämfört med förhållandet i ett traditionellt akvarium.
                  Ytterligare ett påstående som måste diskuterats, det kan vara så eller så är det inte så. Inte tillstymmelse till argument varför halten skulle vara högre i naturen. Var kommer koldioxiden i vattnet ifrån? Från luften eller hur + som "avfall" från varelser som andas syre. Är då koldioxiden i luften högre i naturliga omgivningar jämfört med ett hem? Inte självklart alls. Är den andande biomassan per liter större i ett naturligt vatten? Inte heller självklart. Att det krävs co2-tillskott i s.k. hightech-akvarier är snarare för att det finns mycket lite natur som liknar ett sådant akvarium. Ett slags stereoider för växterna helt enkelt.

                  Tobbe
                  Senast redigerad av Tobbe R; 14 December 2018, 14:14.

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2883

                    #39
                    Påståendet att CO2 är lägre i ett akvarium (utan tillsats av CO2 naturligtvis) grundar jag på vad man kan läsa i boken "The Optimum Aquarium" skriven av Kaspar Horst/Horst E Kipper. Författarna har gjort mätningar i naturen osv. Eftersom växterna till stor del består av kol är detta ett av dom viktigaste näringsämnena för tillväxt och kanske inte någon "steroid" direkt. I ett akvarium med växter och belysning förbrukas CO2 snabbt vilket man kan konstatera genom att mäta pH morgon och kväll. T.ex kan i ett välbelyst akvarium pH lätt hamna på 8-9pH i slutet av belysningsperioden. I naturen däremot tillförs CO2 och andra näringsämnen konstant. Även ett "stort akvarium" har ju en väldigt begränsad vattenmängd och brist på näringsämnen etc. kan lätt uppstå, om man inte på nått sätt tillför detta.

                    Kommentar

                    • Tobbe R
                      • May 2009
                      • 654

                      #40
                      Det beror självfallet på hur mycket som förbrukas. Det skrev jag också, motsvarigheten till ett växtakvarium finns nog inte i naturen. Mängden växter per vattenvolym är mycket större i ett växtakvarium. I ett akvarium utan växter är CO2-halten antagligen högre eftersom där inte finns några stora förbrukare. Jämnar dock ut sig mot mängden i luften automatiskt, vilket också sker mot underskottet i ett växtakvarium men tillväxten blir mindre då förbrukningen kanske överstiger vad som hinner ersättas via luften. Jag tror, utan att ha mätt det, att i ett hightech akvarium ligger CO2-nivån genom tillförsel något högre än vad som annars skulle vara normalt med hänsyn till atmosfären och detta ger en kraftig,och delvis onaturlig, tillväxt.
                      Tobbe

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2883

                        #41
                        I ett akvarium utan växter sker ju ingen fotosyntes så förbrukning av CO2 obefintlig och produktion av syre genom fotosyntes likaså. I ett hightec akvarium med önskan om friska växter och minimalt med alger så gäller det att balansera ljus och näring och inte få brist på något av detta. Brist på just CO2 i ett växtakvarium är speciellt olyckligt eftersom det också skickar pH "genom taket" vilket oftast gynnar olika alger.

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          #42
                          Intressant att det anses att luftbubblor inte tillför något syre alls samtidigt som de anses vara så effektiva med att vädra ut CO2.
                          Skulle gasutbytet vara större mot luft än vatten?
                          Då skulle det bli mindre O2 i karet också om man kör med bubblor?
                          Eller bubblorna ser skillnad på O2 och CO2?
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2883

                            #43
                            Ursprungligen postat av flygrc
                            Intressant att det anses att luftbubblor inte tillför något syre alls samtidigt som de anses vara så effektiva med att vädra ut CO2.
                            Skulle gasutbytet vara större mot luft än vatten?
                            Då skulle det bli mindre O2 i karet också om man kör med bubblor?
                            Eller bubblorna ser skillnad på O2 och CO2?
                            Kan tänka mig att det fungerar lika både för O2 och CO2. Eftersom nivåerna av gaserna i akvariets vatten strävar efter utjämning med omgivande luft. T.ex. kan man tänka sig att högre nivåer av syre som kan uppstå i ett hightec-akvarium vädras ut lika effektivt som CO2 med hjälp av en luftsten.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...