Ytrörelse

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piala
    • October 2017
    • 40

    Ytrörelse

    Jag undrar om strilröret från ytterfiltret måste gå längs med vattenytan för att få bäst resultat eller går det bra att ha det en bit under så man slipper allt porlande? Blir syresättningen okej om det riktas ner mot botten? Gör jag det blir det ju inga små bubblor så det är därför jag blir undrande...
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Ytterfilter har mycket filtermedia och slukar mycket syre pga all nerbrytning som sker där och då bör man se till att ha bra ytrörelse så du får bra syresättning och ytan bör krusas åtminstone.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Som åheim skriver så är det ytrörelsen som är det viktiga (inte bubblorna). Om du riktar utblåset under vattenytan riktat ner mot botten så syresätts vattnet minimalt.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Fast bubblorna är väldigt bra om man får fet yta. När de spricker i ytan slår de i sönder filmen på ytan och då ökar gasutbytet.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Piala
          • October 2017
          • 40

          #5
          Tack, då behöver jag kanske inte ha det mer än att jag bryter ytan och inte så strålarna ligger över vattenytan så det låter i hela huset

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Man syresätter inte vattnet med bubblor.
            Det gäller som redan skrivits, att man skall ha så stor och kraftig ytcirkulation som möjligt. Då sker det ett gasutbyte mellan koldioxid och syre i vattenytan.
            Bäst är om pumpens utlopp är parallellt med vattenytan, och i eller strax under denna, man ser ju på ytvattnets rörelser när det är som mest cirkulation, om även denna vattenström passerar doppvärmaren är det ju ett extra plus, då sprid det uppvärmda vattnet snabbare, här går vi från den ena klarheten till den andra, men det kan ju vara bra att få även de mest självklara sakerna beskrivna, då man kanske annars förbiser dessa.

            Om man nu har pumpens utströmmaren i eller strax under vattenytan får man ju även en indikation på när det är dags att fylla på vatten, för då porlar det ju en del.

            Feta hinnor på vattenytan, som Flygrc skriver om, råkar man ut för ibland. Detta kan ha olika orsaker, men övermatning kan vara en av dessa orsaker. Det finns även en del billigare foder "No Name" som kan orsaka detta trots att man matar måttligt. Alger och utfällningar från läkemedel eller andra preparat kan också ge dessa fenomen.

            För att få bort sådana hinnor krävs det en kraftig pump som ser till att vattnet bryts, att det porlar, gärna även en pump "typ" Juwel med ytvatteninsug.
            Väldigt finmaskiga håvar kan användas, eller ett melittafiler i håven, ett himla jobb bara, och det brukar få upprepas, men blir till slut bra.
            Det finns även vätmedel som gör att ytspänningen kollapsar, men då får man ju ner föroreningen i vattnet istället, vilket då ändå kräver en kraftig tillfällig "städpump".

            Jag har nu sett i ett av mina övermatade akvarier att javamossa som växer i vattenytan binder de där feta utfällningarna, när jag tar upp javamossan följer en hel del av denna förorening med upp.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Vill inte skapa en lång debatt fram och tillbaka här men nog anser jag att bubblorna syresätter mycket effektivt MEN det gör de genom att skapa en kraftig ytrörelse när det spricker och rör om ytan, och inte när det stiger mot ytan som många kanske felaktigt tror... Och nåt som faktiskt styrker det jag säger är just att man varnar för luftpump till växtakvarier pga att det driver ut Co2 ur vattnet och varför gör de det...? Jo för att det skapar en så effektiv ytrörelse och syresättning att koldioxiden försvinner ut i atmosfären som inneåller en mycket lägre nivå!

              Luftpump men luftsten är oslagbart om man vill ha bort en proteinhinna och det funkar men en pyttepump!
              Senast redigerad av åheim; 05 December 2018, 14:01.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Tobbe R
                • May 2009
                • 654

                #8
                Det här har diskuterats till leda, bl. a. i en tråd från 2012 som heter Dåliga akvarieråd. Kontentan är att jag och en medlem som hette Bygert bestämt hävdar att bubblor syresätter vattnet. Det är i huvudsak ytan mellan vatten och luft som transporterar syre, ett stort antal små bubblor kommer att ha en enorm yta mot luft och därför syresätta bra. Att spräcka ytspänning låter sig inte göras med omrörning, ytspänning är bindningar mellan molekyler och störs inte så lätt. Att ytrörelse syresätter bra finns det en helt naturlig förklaring till, om man krusar ytan ökar kontaktytan med luften dramatiskt.
                Tobbe

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Ja är med i din teori och undrar bara om du har klurat ut hur bubblorna lyckas ta bort proteinhinna? Det borde bero på att bubblorna bryter ytspänningen?
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Tobbe R
                    • May 2009
                    • 654

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Ja är med i din teori och undrar bara om du har klurat ut hur bubblorna lyckas ta bort proteinhinna? Det borde bero på att bubblorna bryter ytspänningen?
                    Jag vet faktiskt inte men proteinhinnan antar jag vilar på ytspänningen. Om man rör om kanske hinnan bryts i mindre delar. Bara spekulation men jag kan kanske göra någon litteraturstudie.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Jag har testad att ha mycket cirkulation på ytan men proteinhinnan har bara flyttat på sig men när jag körde med luftpumpar och luftsten så försvann allt på några minuter....
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Vill inte skapa en lång debatt fram och tillbaka här men nog anser jag att bubblorna syresätter mycket effektivt MEN det gör de genom att skapa en kraftig ytrörelse när det spricker och rör om ytan, och inte när det stiger mot ytan som många kanske felaktigt tror... Och nåt som faktiskt styrker det jag säger är just att man varnar för luftpump till växtakvarier pga att det driver ut Co2 ur vattnet och varför gör de det...? Jo för att det skapar en så effektiv ytrörelse och syresättning att koldioxiden försvinner ut i atmosfären som inneåller en mycket lägre nivå!

                        Luftpump men luftsten är oslagbart om man vill ha bort en proteinhinna och det funkar men en pyttepump!
                        Nä, precis, det är inte bubblorna i sig, utan vattenrörelsen som dessa ger som ger gasutbytet.
                        vaddå, vi kan väl föra denna diskussion mot 10.000 inläggsnivån??

                        Kommentar

                        • Björn J.
                          • November 2017
                          • 1049

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Jag har testad att ha mycket cirkulation på ytan men proteinhinnan har bara flyttat på sig men när jag körde med luftpumpar och luftsten så försvann allt på några minuter....
                          Jag har ju växtakvarium, har hållt mig till högst måttlig cirkulation, men som jag nyligen skrev i en annan tråd så håller inte det längre då jag har alldeles för många fiskar, kolombiatetrorna ynglar av sig snabbt, och det är svårt att fånga upp ynglen i det tättplanterade akvariet... har haft litet hög nitrithalt vid något tillfälle.
                          Har nu sedan i somras kört med extra innerfilter, som rör om ordentligt i vattenytan, växterna växer bra ändå, trots att jag nu tar det försiktigt med både växtnäring och kol i vattnet.
                          Har satt upp guppyakvarium till barnbarnen, men kolombiatetrorna är mer produktiva än vad guppy är. Har aldrig varit med om att en tetra är så himla produktiv.

                          Kommentar

                          • Tobbe R
                            • May 2009
                            • 654

                            #14
                            Ursprungligen postat av Björn J.

                            Nä, precis, det är inte bubblorna i sig, utan vattenrörelsen som dessa ger som ger gasutbytet.
                            vaddå, vi kan väl föra denna diskussion mot 10.000 inläggsnivån??
                            Totalt nonsens förstås men jag har för länge sedan givit upp när det gäller Zoopet. Om det är någon som kan läsa innantill kan ni börja på denna, den visades av Bygert redan 2012. Se t.ex. sidorna 40 och framåt hur man beräknar gasutbyte per bubbla. Jag får väl återuppliva min gamla tråd med Zoopet-myter, dvs de usla råd som ingen vet var de kommer från men upprepats så många gånger att de blivit sanning.
                            Tobbe

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #15
                              Din inledning på ditt inlägg låter väldigt nedlåtande enligt mig, eftersom det här på Zoopet finns väldigt många kunniga.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...