Wavemaker/powerhead till 325 Liter sötvatten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zona
    • September 2018
    • 7

    Wavemaker/powerhead till 325 Liter sötvatten.

    Hej.

    Jag har ett relativt mycket planterat akvarium på 325 liter, använder ett 1400 liter per timme yterfilter samt en skimmer på 300 LPH.
    Letar efter en wavemaker först och främst då det verkar "dela ut" strömmen mera, men jag har verkligen inte en aning hur starkt jag behöver.

    Jag vill inte ha det allt för starkt då jag har vissa växter som böjer sig och stannar så om det blir lite för starkt. Behöver det mest för att få runt all fisk avföring samt hjälpa mina växter att ta upp näring.
    Har även fisk som antagligen inte skulle gilla allt för mycket strömt, neon tetras, guppies, german rams BLA.

    Hur många liter per timmer borde en wavemaker ha? Skulle ett powerhead vara bättre?
    Senast redigerad av Zona; 29 November 2018, 14:45.
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    #2
    Hej!
    Jag tycker inte att en wavemaker passar så bra i sötvattensakvarium. De är i första hand gjorda för att replikera vågrörelserna vid reven i havet.
    En sån här skulle jag välja: https://www.drakfisken.se/stream-pum...ream-6015.html
    Finns även större modeller såklart.
    Håller med dig om att streamers/cirkulationspumpar skapar en lugnare/"bredare" rörelse i akvariet i jämförelse med många utblås till ytterfilter. Ett strilrör till utblåset på ytterfiltret kan eventuellt hjälpa.

    Kommentar

    • Zona
      • September 2018
      • 7

      #3
      Hej!

      Ska kolla upp det, tack!

      Nu till det stora problemet, hur starkt ska man införskaffa sig?
      Senast redigerad av Zona; 06 December 2018, 20:26.

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Ledtråd. tror de hette RW4 i ett 900l kr.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          ? fattar nada
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...