Dags för internt filter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piddeman
    • March 2013
    • 72

    Dags för internt filter.

    Hejsan! Har ett 450L akvarium med ett FX6 2016 ytterfilter.

    Men jag vill byta ut FX6 mot ett internt filter. Anledningen är att FX6 dönar rejält mycket och tar så mycket plats..samt är extremt jobbigt att rengöra.

    Söker efter ett tyst men effektivt innerfilter som ska rengöra åt 2st Fengäddor och en Ancistrusmal.

    Pris mellan 1000-1500:- är min budget på, inga problem att beställa hem från Tyskland eller Danmark då svenska ÅF har en tendens att ta fläskiga priser numera på elektronik.


    Tror ni detta filter skulle kunna fixa biffen? Dock max 300L på akvariet..men jag gör regelbundna vattenbyten 1gång i veckan '' EHEIM PowerLine XL - 2252''

    https://fish.aquaristic.net/en/Inter...PowerLine.html

    Tack på förhand!
    Senast redigerad av Piddeman; 27 November 2018, 21:34.
    450L akvarium, gott och blandat.
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Vad menar du med "dock max 300L på akvariet"? Karet bör vara minst 300L, för det är tryck i den pumpen! Akilleshälen är väl den fjuttiga filtervolymen på 7dl. Men har man mycket sand på botten så kanske den kan bidra till en tillräcklig biologisk balans... Det är ju fin pump även om plasten är i känsligaste laget, jag lyckas alltid slå bort bitar på den ):

    Här står det att det bara följer med skenor att fästa med och med dem genereras en hel del vibrationer upplever jag och sugkoppar får man tydligen köpa till separat nu för tiden... https://www.cyberzoo.se/akvaristik/p...powerline.html
    Senast redigerad av åheim; 28 November 2018, 19:21.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      #3
      Kör ju dessa Eheim 2252 med två extra filtervolymer i mina 540. Grymt tysta och kraftfulla, men precis som åheim säger, liten filtervolym och man måste vara försiktig när man lossar de olika filtermagasinen. Men jag är grymt nörd med dessa och rekommenderar de varmt

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0044.JPG
Visningar: 626
Storlek: 582,9 KB
ID: 2395475

      Kommentar

      • Piddeman
        • March 2013
        • 72

        #4
        Jodå, sand har jag en del utav i akvariet.

        Tror att jag ska ersätta mitt FX6 mot denna tystare pump.

        Jag förstår inte hur Fluval kunde låta FX6 gå igenom .. oljudet den för är ju oacceptabelt.. låter som en gammal frys med fullt ös i sommarvärmen...

        Roliga är när pumpen har sin 'tysta minut'' så blir det verkligen tyst i lägenheten :P, haha.

        450L akvarium, gott och blandat.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Jag har hört både och om ljudvolymen på fx6 så det verkar variera på dem? Ett annat vettigt innerfilter med större kapacitet än XL är ju aquael turbo 1500, den har en lite grövre svamp och bioringar och typ 1,3L filtervolym och den håller över tid även om den inte är lika sofistikerad som XL...https://www.cyberzoo.se/akvaristik/p...nerfilter.html
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Kör ju dessa Eheim 2252 med två extra filtervolymer i mina 540. Grymt tysta och kraftfulla, men precis som åheim säger, liten filtervolym och man måste vara försiktig när man lossar de olika filtermagasinen. Men jag är grymt nörd med dessa och rekommenderar de varmt

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0044.JPG
Visningar: 626
Storlek: 582,9 KB
ID: 2395475
            Japp!
            Även jag anser att detta är det bästa innerfiltret jag någonsin haft. jag hade iofs den äldre modellen, den nya har obetydliga skillnader.
            Man kan koppla på nästan hur många moduler som helst, dessa finns att köpa som tillbehör/reservdel.
            Mitt gick i tio år, med något enstaka byte av impeller + axel.
            Får omkring ett år sedan började det att väsnas, bytte impeller + axel + "plupparna" alltså bussningarna som håller fast axeln i över och underkant, det hjälpte inte, visade sig vara plasten inne i pumphuvudet, "hålet" där den övre "pluppen" sitter fast som blivit för stort, där glappade det och hela impellern med magneten kom i självsvägning och väsnades.
            Köpte då ett annat billigt innerfilter, det var jättebra, håll i nästan 6 månader... Därefter blev det Eheim igen!

            Men detta Eheim 2252 är jättebra, litet dyrt kan tyckas, men om man som jag slår ut kostnaden på tio år blir det billigt, och det finns reservdelar att köpa.
            Eheim är litet av akvarievärdens "Mercedes" i kvaliteten.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              #7
              Efter ett par olyckor med ytterfilter för cirka tjugofem år sedan ( olycka ett nyfiken tvååring, olycka två tuggsalig hundvalp vid båda tillfällen fanns jag hemma tack och lov) har jag bara använt mig av innerfilter och prövat det mesta, Eheim och Fluval har funkat bäst, håller med Björn om att Eheim är lite mercan och ser nog fluval som en trogen Volvo , jag har Fluval som är över tjugo år, men de behövs tre av av dem för att få samma styrka som ett Eheim.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Ursprungligen postat av Ekenberg
                Efter ett par olyckor med ytterfilter för cirka tjugofem år sedan ( olycka ett nyfiken tvååring, olycka två tuggsalig hundvalp vid båda tillfällen fanns jag hemma tack och lov) har jag bara använt mig av innerfilter och prövat det mesta, Eheim och Fluval har funkat bäst, håller med Björn om att Eheim är lite mercan och ser nog fluval som en trogen Volvo , jag har Fluval som är över tjugo år, men de behövs tre av av dem för att få samma styrka som ett Eheim.
                Jag behöver väl nu ett "porschefilter" ett snabbt filter med bra kvalitet, behöver mycket ytrörelse en tag framöver, har både Volvo och Mercedes, men båda är litet tröga, inte turbo i dessa modellerna. Känns med som en Peugeot 505 från 1975, den går bra, men inte speciellt snabbt.
                Varning för "citroënkvaliteten" ser bra ut, har en himla massa finesser och konstiga tekniska lösningar på problem som inte existerar.
                Italienska filter är mer som Fiat, Sicce (som tillverkar Juwels filtrer) kan vara jättebra, men man kan också få måndagsexemplar. Men som hos Fiat, reservdelarna är billiga.
                Jag har sett på diverse internetbutiker att det finns jänkare också, kanske är bra, vem vet, men en del är för 110V och 60Hz, man borde reagera då man ser en bild på stickkontakten som har US-standard.

                Visste du förresten att Eheim även har tillverkat elektriska trådbussar?

                Visserligen i de vanligaste modelljärnvägskalorna H0 och N, men iallafall, ja även linbanor och skidliftar till modelljärnvägen bär Eheims namn. Mångsidig firma!

                Jag köper nog ett Eheim 2252 nästa gång, vilket kan bli innan jul i år, kompletterar med extra filtermoduler, så att hela filterapparaten kan stå på botten med utströmmaren i eller strax under vattenytan, kosta vad det kosta vill! Bättre att det kostar litet pengar än att man går och irriterar sig på dålig kvalitet.
                Nu går det en städpatrull med både en liten Mercedes och en gammal Volvo Amazon tillfälligtvis bredvid Juwelfiaten.
                Inser nu, med en himla massa fiskar och ännu flera växter att juwelpumen med väl tilltagen filterbehållare får jobba hårt, den räcker inte till nu.
                Hade i torsdags hög nitrit, fiskarna såg trötta ut, satte då ned extrafilter efter ett vattenbyte, matar nu sparsamt och nitriten efter detta är knappt mätbar.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  #9
                  På tal om tekniska lösningar på problem som inte finns så kan ni kolla in videon i tråden om eheim professional 4+....
                  Jag föredrar faktiskt aquael turbo före 2252 om jag ska vara ärlig, sen om vi ska fortsätta med metaforer så liknar jag den vid en Saab-Scania som är gjord för att hålla och klarar stora "bio"laster och bara går o går!
                  Har ett kanska hårt belastat akvarium men det fixar den utan problem.
                  video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
                  Senast redigerad av åheim; 10 December 2018, 20:13.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Matsnork
                    • July 2012
                    • 119

                    #10
                    Du har inte funderat på att bygga ett själv? Tänker att man då kan få det precis som man vill ha det till en lägre kostnad och större filtervolym. Såg någon gammal artikel med en massa smarta lösningar men kan inte hitta den nu.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...