Guide: skapa den perfekta akvariemiljön för vattensköldpaddor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mariajorgensson
    • November 2018
    • 2

    Guide: skapa den perfekta akvariemiljön för vattensköldpaddor

    Hej alla sköldpaddsägare!

    Jag tänkte dela med mig en guide som jag har skrivit på hur du bäst skapar den perfekta akvariemiljön för dina vattensköldpaddor, som jag hoppas ska kunna hjälpa andra. Om jag har missat något får ni gärna säga till. Storlek på akvariet

    Det är viktigt att du väljer ett stort och stabilt akvarium. Du kan köpa ett stort akvarium som rymmer mellan 38-57 liter vatten per varje 2,5 cm sköldpadda.

    Djurskyddslagen kräver att en vattensköldpadda som är upp till 20 cm sköldlängd ska ha 60 kvadratdecimeter att röra sig på medan en som är upp till 30 cm behöver en kvadratmeter. Men ju större, desto bättre!

    Om din sköldpadda inte är fullväxt ännu så kan du beräkna storleken på akvariet efter ungefär hur stor den kommer att bli, vanligtvis ca 25 cm.

    Det är viktigt att du inte använder ett reptilterrarium som är designat för landlevande reptiler. Glaset på dem är för tunt och kan gå sönder om man fyller det med vatten. Glaset bör vara minst 10 mm tjockt.

    Tänk på att akvariet bör vara djupare än det är brett. Annars kanske din sköldpadda inte har tillräckligt med plats att vända sig om den hamnar upp och ner. När det gäller höjden kan du använda tumregeln att den bör vara 1,5-2 gånger så hög som sköldpaddan är lång. Du måste också se till att glaset är minst 30 cm högre än den högsta punkten som sköldpaddan kan komma till.
    Landdelen

    Det är viktigt för sköldpaddorna att ha en bra landdel där de kan vila och torka. Detta är bra för sköldpaddornas immunförsvar och är en plats där honor eventuellt kan lägga ägg.

    Det är viktigt att landdelen, som kan vara gjord av trä, plast, bark eller sten, är ordentligt förankrad. Annars skulle den kunna slå över och dränka sköldpaddan när den klättrar på den.

    Det bör finnas både ett varmt och ett svalt område på landdelen.
    Värme och ljus

    Vattensköldpaddor älskar att sola och du bör matcha temperaturen i akvariet med den i deras naturliga miljö genom att till exempel använda en keramisk värmare.

    Men det är inte bara värme de behöver, utan också ljus och då särskilt UVB-strålning. Kombinera helst två olika lysrör. Ett lysrör med UVB-strålning och ett lysrör med LED som du kan ha på 10-12 timmar om dagen. Resten av tiden bör lampan vara avstängd så att det blir en naturlig dygnsrytm för sköldpaddorna.
    Vattenfilter

    Det är nödvändigt att använda ett vattenfilter och gärna ett externt filter som både är effektiva och smidiga att rengöra. Filtret behöver vara mer kraftfullt och cirkulera mer vatten än vad ett vanligt filter för fiskakvarium gör.

    Eftersom filtret bara tar bort synliga partiklar och inte mikroorganismer måste du också byta ut vattnet ofta. Om sköldpaddan utfodrats i sitt akvarium måste vattnet bytas ut helt och hållet inom 12 timmar. Annars räcker det att byta allt vatten en gång i månaden och en gång i veckan byta 25-50%.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Stämmer absolut det mesta, men glaset behöver inte vara 10 mm tjockt om inte är väldig hög.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • mariajorgensson
      • November 2018
      • 2

      #3
      Vilken tjocklek skulle du i så fall rekommendera?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Att använda ordet rekommendera är fel. Hur tunt det skall vara beror ju främst på hur högt vattenståndet är https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=167
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...