Få ett annat sken i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • silundgren
    • October 2018
    • 2

    Få ett annat sken i akvariet

    Hejsan, har ett 105l akvarium och ett sun-glo 20w kallvit lysrör i (har bara plats för ett lysrör) 60cm långt. Dock skulle jag vilja få ett blåare sken så min fråga då är om man kan sätta en blå ledlist bredvid lysrörshållarna och få ett bra och prisvärt resultat och isf vilken typ av ledlist ska jag satsa på eller finns det något bättre alternativ?
    Mvh
  • Mathias G
    • June 2015
    • 190

    #2
    De gjorde jag en period, men de var svårt att få listen att sitta kvar pga kondens. Man vill ju inte att eklektiska delar skall ramla ner i vattnet, kanske finns några vattentäta alternativ att hitta dock men ljust blir riktigt snyggt, jag körde med svagt blått ”månljus” efter att lysrören släktes.

    Kommentar

    • silundgren
      • October 2018
      • 2

      #3
      Funkar då bara en rgb list från Jula som man kan dimra ner till ett skönt blått ljus, fungerar de även att ha ett blått ljus samtidigt som man har lysröret med det vita skenet igång eller kommer inget av det blåa ljuset att märkas av då?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Tror det kommer drunkna i det vita ljuset. Jag har blått övergångsljus och inget av det blåa syns så länge den vanliga belysningen är igång.
        Satsa på ett annat rör istället!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Tror det kommer drunkna i det vita ljuset. Jag har blått övergångsljus och inget av det blåa syns så länge den vanliga belysningen är igång.
          Satsa på ett annat rör istället!
          'Det tror jag också.
          Jag har en blå LED-list från Hornbachs belysningsavdelning, den tänds på kvällen och ger "månsken" om natten.

          Däremot finns det ju lysrör som ger blåare ljus, eller kanske åt det lila hållet, "Gro-Lux" kanske finns kvar, eller lysrör som egentligen var för växter, med sådant i rampen blir vanliga neontetror så vällysande så att de ser ut som dopade praktkardinaltetror.

          Kommentar

          • Bullshark
            • December 2016
            • 30

            #6
            Enligt mig och förmodligen merparten är sun-glo det sämsta ljuset man kan ha till ett akvarium då det lyser solgult och på sätt och vis ger motsatt effekt att framhäva fiskarnas naturliga färger. Används mest för terrarier. Precis som du skriver behövs det ett betydligt blåare ljus. Rekommenderar power-glo då det ger ett mer och starkare sken i vitt och blått. Enbart aqua-glo utan i kombination med ett annat ger för mig inte ett helt ordentligt ljus. Lycka till!

            Kommentar

            Arbetssätt...