Öppen spis.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RickardK82
    • August 2013
    • 230

    Öppen spis.

    Det finns i en lägenhet vi har flyttat till en mycket snygg öppen spis man inte får elda i. Fick en tanken att det skulle va häftigt att sätta ett akvarium i spisen.
    någon som vet vilka vikter en spis tål?
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Ursprungligen postat av RickardK82
    Det finns i en lägenhet vi har flyttat till en mycket snygg öppen spis man inte får elda i. Fick en tanken att det skulle va häftigt att sätta ett akvarium i spisen.
    någon som vet vilka vikter en spis tål?
    Tro det eller ej, men äkta murade öppna spisar brukar ju vara byggda kring husets murstock, och denna är ju vanligtvis husets stabilaste del.
    Däremot kan det förekomma diverse olika kaminer, och även om sådana kan vara anslutna till en murstock stå dom bara på golvet, och kan även vara anslutna till en skorsten av isolerat rör.

    Ja en kul idé i alla fall!
    Jag har sett akvarier ibyggda i gamla TV-apparater, ja
    forna tiders "tjock-tv" då, om man byggde in ett akvarium i en platt-tv passar detta enbart
    skalarer, och man kunde bli anklagad för djurplågeri.
    Jag har sett killi-akvarier i gatlyktor (på en kort stolpe), större inbyggda akvarier i soffbord, och i Kalifornien såg jag ett korallrevsakvarium i en gammal folkswagenbuss, , VW typ2, med delad framruta, en lyxbuss sådan där med rutor i bakhörnen och små rutor i takkanten, ja det finns många sätt att förstöra klassiska veteranbilar på...
    GAF var för en himla många år sedan inblandade i ett projekt där man byggde om en Ford Ka till malaviakvarium tillsammans med firman Designtorget, en riktigt dålig idé då den bilen inte gick igenom besiktningen, dessutom saknade fiskarna körkort... läckte gjorde den också...
    Senast redigerad av Björn J.; 03 October 2018, 10:41.

    Kommentar

    • mats08
      • January 2006
      • 121

      #3
      Björn J. alltså... Det är alltid lika roligt - och informativt! - att läsa dina svar och kommentarer. Du borde ha en fast spalt här på Zoopet. :-)

      Vad gäller öppna spisen så kan jag inte annat än hålla med Björn J. Spisen lär ju dessutom vara utformad så att du inte får plats med mycket mer än max ett 40-50 liter akvarium. Då lär den vikten vara försvinnande liten jämfört med vad hela spisen väger.

      Vill du vara på säkra sidan så borde (måste?) fastighetsägaren ha ritningar på den. Såvida huset inte byggdes på 1600-talet, för då kan det vara si och så med ritningar.

      Idén är smart!! Se till att posta bilder på resultatet!

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av mats08
        Björn J. alltså... Det är alltid lika roligt - och informativt! - att läsa dina svar och kommentarer. Du borde ha en fast spalt här på Zoopet. :-)

        Vad gäller öppna spisen så kan jag inte annat än hålla med Björn J. Spisen lär ju dessutom vara utformad så att du inte får plats med mycket mer än max ett 40-50 liter akvarium. Då lär den vikten vara försvinnande liten jämfört med vad hela spisen väger.

        Vill du vara på säkra sidan så borde (måste?) fastighetsägaren ha ritningar på den. Såvida huset inte byggdes på 1600-talet, för då kan det vara si och så med ritningar.

        Idén är smart!! Se till att posta bilder på resultatet!
        Tack för det!
        Jo jag har faktiskt sett på en utställning, att man hade byggt om en datorbildskärm till akvarium också, en sådan där gammal tjock då. Jag tror det var en sådan där jättegammal MAC där allt var inbyggt i bildskärmen, utom enknappsmusen och tangentbordet.
        Kan tyckas vara rätt meningslöst då det finns gratis skärmsläckare med fiskar av olika arter och fanstasifiskar att ladda hem....

        Kommentar

        Arbetssätt...