Aluminiumställningar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hydrocephalus
    • September 2018
    • 12

    Aluminiumställningar

    Hej! Detta är mitt första inlägg på Zoopet, så jag hoppas att det hamnat på rätt ställe. Jag funderar på ett akvarium i måtten 80x40x50 cm. Efter att ha kommit ganska långt i planer på att bygga en egen akvariemöbel, blev jag plötsligt orolig för säkerhetsaspekten. Om något gick fel med byggandet så att alla 160 liter hamnade på golvet skulle det inte bli så bra (bostadsrätt, trägolv osv). Dessutom pratade jag med mitt försäkringsbolag, som tyckte att akvariemöbeln skulle vara fackmannamässigt byggd, om de skulle kompensera för ett spontant läckage. Jag hamnade alltså på akvariemöbelmarknaden. Tyvärr kändes det mesta lite plastigt, inklusive de lyxiga tyska alternativen. Nu överväger jag istället aluminiumställning. T ex hittade jag Porsas ramar (se länk). Vad tror ni som är lite mer erfarna akvarister? Är aluminiumram från t ex Porsa ett bra alternativ är säkerhetssynpunkt? Finns det andra märken som är bättre?
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Fast en aluminiumställning är gjord för att man ska placera ett ramakvarium på.... Jag kör målade lecablock och målad MDF skiva, mycket säkrare än så kan det nog inte bli!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Jag har byggt många aluminiumställningar själv. Mest till akvarium men även till anda saker.

      Hornbach har dessa fyrkantsrör finns i några olika dimensioner, samt hörnknutarna och justerbara fötter. Vill minnas att fyrkantrören även kan förekomma med olika ytbeläggning, olika eloxeringar.
      Om man är noggrann och har en bra såg, vinkelhake och en hyvelbänk där man kan använda skruvstädet att pressa ihop delarna har man kommit en bra bit på väg.
      Att slå in knutarna i fyrkantrören med plast- eller gummiklubba är inte lika bra. När man väl fått knutarna på plats skall dom inte demonteras, då kan de gå sönder samt bli glappa, så mät tre-fyra gånger och kapa profilerna rätt och riktigt en gång!

      Det finns även speciella "aluminiumaffärer" som säljer dessa produkter, och som kan hjälpa dig att kapa profilerna exakt rätt, samt kanske även med monteringen.
      Kan kännas onödigt att vända sig till en dansk firma med frakt av skrymmande prylar från Danmark etc.

      Under alla år, jag hade sådana ställningar, lade jag en kryssfanerskiva överst på ställningen, och på denna en cellplastskiva (Plywood och Frigolit är båda registrerade varumärken). Därefter som "Prinsessan på ärten" ställde jag akvariet. Cellplastkivan inte bara tog upp ojämnheter då golvet eller hela huset rörde sig, den isolerade också underifrån, vilket växterna gillar om man har växtakvarium.

      Ja sedan är det ju alltid bra att kolla med försäkringsbolaget, läsa det finstilta eller ringa och fråga.
      Det är väl kanske inte så bra för grannsämjan i en bostadsrättsförening om man fixar en vattenläcka av något slag...

      Trägolv... ja även om man inte får en läcka så sölar man alltid en del, så lägg på några extra lager vattenburen golvlack på hela golvet eller i alla fall där akvariet skall stå, jag gjorde det nyligen, och även den lacken köptes på Hornbach, dom var billigast, eller rättare sagt "minst dyra" för sådan lack kostar en hel del.

      Mellan den justerbara foten och trägolvet lägger du någonting som skydd, så att foten inte går ned i golvplankan. Jag hade senast 5 mm tjocka alumiumbitar, men en bit ek, eller sådana där underlägg man har under sitt piano eller flygel funkar minst lika bra. Plastpianon och syntar kräver ju inte samma sorts golvskydd...

      Som svar på din fråga, ja aluminiumställningar är bra, do håller för avsevärda tyngder, jag har haft sådana under 375, 540 och 720 litersakvarium, men då med sex eller åtta ben, samt dubbla horisontella fyrkantrör, ett nedre omkring 20-25 cm från golvet samt den övre ramen som akvariet vilar på.

      Tänk också på höjden, det skall bara bekvämt att se in i akvariet, samtidigt inte högre än att man kan sköta om detsamma.

      Kommentar

      Arbetssätt...