Micmol Aqua Air G2 - let there be led!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Streamstone
    • October 2013
    • 6

    Micmol Aqua Air G2 - let there be led!

    Ok, många inlägg om belysning här har jag sett. Och lagt i mig i ett har jag gjort. Men varför inte ett till : )

    För att jag är så himla nöjd med mitt val och köp av ljus.

    Har ett äldre Juwel Rio 240 med T8 med Aquastar oh Daylight rör, nja inte nu längre, men så var det. Dock tillpiffat med en mindre led armatur av märket JMB (eller vad dom nu heter, egentligen troligen ett multi-whatever-name strip från Kina). Helt ok men inte mer och hyffsat tråkigt ljus. För inte så länge sedan så hade jag bara jmb led-ljuset och Tanganyika - det räckte och såg snyggt ut, växter hade jag inte då.

    Sen var jag på att lägga ner när jag plötsligt fick för mig att börja på nåt helt annat. Så nu blir det sällskap och ett försök att få till det med lite växter. Långt intro här - sorry.

    Jag sökte alltså bättre och roligare ljus och har velat runt en massa. Om jag hittat det bästa för min budget vet jag inte, men jag tror jag kommit väldigt nära. Lite feg som jag är ville jag absolut köpa nåt på hemmaplan. Och som alla vet är det inget fett stort utbud att välja på. Var inne länge på Juwels egna Helialux, men jag var lite tveksam främst på grund av att jag tycker det är lite snålt i det röda spektrumet. Annars troligen alldeles utmärkt bra ramp.

    Till slut hittade jag Micmol Aqua Air g2 (plant) på Godhems zoologiska i GBG och blev snabbt altmer övertygad om att det var den jag ville ha. Utan att veta helt säkert. Men nånstans möste man göra ett val. Eller fortsätta fundera och leta sig fördrvad.

    Dessutom hade jag börjat bli nyfiken och förtjust i idén med öppen tank. Bara rätt ner och rota enkelt och bekvämt utan att behöva öppna och flytta på lock å ramp, trångt å jvlgt.

    Tänker inte beskriva så mycket tekniska detaljer om rampen. Det kan ni lätt kolla upp själva, men det har i alla fall både vita och rgb dioder och år individuellt styrbart på tre kanaler via timer med upp å nedgång samt natt (timern ingår). Länk till Micmol http://www.micmol.com/aquarium.html

    Har inget att jämföra med men är sjukt nöjd med både ljusstyrka och ljuskvalitet. Kanske inte kröm nog för de mest ljuskrävande plantorna, men gott och väl för det mesta som vill växa tror jag.

    Karet har bara vart igång ca tre vecker i nuvarande form och har sin historia med Tanganyika och därav det bombastiska frigolit-bakgrundsbygget och blästersand. Växtligheten blir en utmaning och ett experiment. Hade jag vetat att jag skulle få ett så allvarligt återfall hade jag antagligen börjat från noll med soil å allt detdär. Men, men...

    Är ju ingen sån där guldig medlem så jag kan tydligen inte bifoga bilder. Vet inte om det här funkar men här är en albumlänk till några bilder på Micmolen på flickr

    Explore this photo album by Mikael Stenström on Flickr!

  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #2
    Ser fin ut, om du köpt den från Kina direkt hade den inte blivit så mkt billigare då moms och hanteringsavgift tillkommer när den kommer till Sverige.
    Även om frakten var fri
    // Annicka

    Kommentar

    • hambli
      • December 2004
      • 508

      #3
      Kan bara instämma, har själv 2 st Micmol Aqua Air g2 till mitt 320l växtakvarium. Riktigt trevligt ljus och dessutom är armaturerna helt tysta!
      Det enda negativa tycker jag är kontrollenheten, ganska omständligt gränssnitt men det kan man väl leva med

      Kommentar

      • Streamstone
        • October 2013
        • 6

        #4
        Jo, den är minst sagt en omständig liten rackare. Blev helt snurrig så jag har tagit till taktiken att justera inställningarna lite åt gången istället, tills jag är nöjd. Men ljuset, mums, det är helt enkelt värt att bli lite frustrerad och väl där så är det ju inget bekymmer längre.

        Kommentar

        • R-ace
          • January 2019
          • 1

          #5
          Har blivit lite sugen på en Micmol G2 Aqua Air...
          Är ni fortfarande nöjda med er belysning? Trivs växtligheten?
          Tänkte köra med ett 60 cm djupt sällskapsakvarium med ”normalkrävande” växter - räcker ljusstyrkan till då, tror ni? Funderar lite på CO2 också, påverkar det växternas ljusbehov?
          Jag skulle egentligen vilja ha armaturen närmare akvariet, för att inte sprida störande ströljus i TV-rummet. Hur stort är avståndet mellan armaturens undersida och akvariets ovankant? Med ”Micmol G2 Hanging kit” (”Kit för Micmol G2 ramper att hängas ovanför akvariet utan fäste.”) som säljs separat skulle det kanske funka. Eller är fötterna armaturen levereras med ställbara på något sätt? Kanske fukt från akvariet skadar armaturen om den kommer närmare vattenytan? Finns det något angivet minimiavstånd?
          Och hur är det med täckglas? Misstänker att det blir så mycket kondens på dem, att ljuset hindras i onödan. Särskilt när det inte finns någon värmande ljusramp ovanför. Eller..? Och om man satte armaturen närmare ett eventuellt täckglas, skulle man kanske få problem med kylningen av LED:sen..? Men vill helst inte att fiskar/räkor hoppar/klättrar ut...
          Det vore väldigt intressant att höra era egna resonemang och funderingar innan jag slår till, så jag är idel öra. Eller öga, kanske man får säga i ett skriftligt forum..?

          Kommentar

          • karlzen
            • January 2015
            • 43

            #6
            Har haft min Micmol G2 i snart ett år nu. Funkar kanon verkligen! Kör du med co2 också kan du köra mer krävande sorters växter. Köpte till ett Hanging kit då blev det inte så mycket störande ljus utanför karet. Kör den inte för många timmar i början bara.. Det gjorde jag med rejäla algproblem som följd

            Kommentar

            • Emill89
              • February 2019
              • 1

              #7
              Ser riktigt snyggt ut!

              Kommentar

              Arbetssätt...