För stark belysning Juwel Rio Led

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helitrox
    • August 2018
    • 7

    För stark belysning Juwel Rio Led

    Hallå folket


    Jag har en fundering som kanske någon här har en bra lösning på.

    Köpte mig ett Juwel Rio Led för ett tag sedan som nu är igång och håller på köras in med lite ”hybrid Malawi” i väntan på ”riktig Malawi” om ett tag.

    Har märkt att fiskarna blir lite skrämda av led belysningen, som är otroligt stark i rampen. Det man fick med är ett Day rör och ett Nature.

    Så till min fråga... är det någon som känner till något bra sätt att reducera ljusstyrkan på denna ramp? Trist nu då det starka ljuset dels skrämmer fiskarna, men även i allmänhet är lite för starkt i mitt tycke.

    Ska man köpa reflektorer och dra ljuset uppåt lite tex, eller finns där något sätt att minska ner/dimma det?

    Är inte helt sugen på att hosta upp massa pengar för en Helialux ramp med controller till ett helt nytt kar redan.

    Tack på förhand

    //Seb
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Hej!
    Som ägare av växt/sällskapsakvarium tycker man aldrig att det blir för mycket ljus... men jag förstår ditt dilemma.

    LED-rören går att vrida på kanske 15-20 grader innan de slocknar, så vrid/vinkla dem bakåt och framåt och se hur det blir, det kan ju iallfall inte bli sämre.
    Möjligen skulle du ju kunna klistra på någon mer eller mindre genomskinlig tape, men rören blir varma och det är ju en fuktig miljö så det är nog ingen hållbar idé.

    Jag tror inte att dessa rör är dimmbara. Och flytväxter? sådana äter väl dina fiskar upp??

    Reflektorer... nej sådana passar inte, om du modifierar Juwels reflektorer är de så stora att dom reflekterar bort nästan allt ljus, vrid rören istället.
    Lysdioderna har en liten lins ingjuten i sig, som koncentrerar ljuset rakt ned. Spridningsvinkeln är nog inte så himla stor.

    Kommentar

    • mats08
      • January 2006
      • 121

      #3
      Testa att tejpa på vit eltejp på undersidan av rören. De kommer släppa igenom en hel del ljus, men inte allt. Risken är dock att växterna får för lite ljus och inte riktigt trivs. Ifall du har växter, vill säga. Jag kan ingenting om Malawi.

      Kommentar

      • Stahl
        • June 2018
        • 333

        #4
        Om du ska tejpta skule jag endast tejpa över varannan diod. Risken är annars att du helt filtrerar bort vissa våglängder om du tejpar alla. Hellre tejpa några med ogenomskinnlig tejp då.

        Kommentar

        • Jooonas
          • September 2018
          • 6

          #5
          Jag har samma problem med Juwel, går man förbi på gatan så är det ett fönster som lyser upp halva kvarteret Ingen som har någon med idé? Tejp är bra tanke men även om det är LED så blir rören så varma att det inte känns så bra. Finns det något sätt att bara använda ett av rören? Eller finns det rör att köpa med lägre styrka men ändå samma dimensioner?
          Malawi utan växter i karet.
          Senast redigerad av Jooonas; 05 October 2018, 22:01.

          Kommentar

          • tickern
            • November 2020
            • 4

            #6
            Bumpar denna då jag har samma problem som trådskaparen. Någon med bra ide eller är det bara att hosta upp till Helialux samt controller?

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Kan man inte vrida ett rör så att det slocknar? eller slocknar båda?
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • tickern
                • November 2020
                • 4

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Kan man inte vrida ett rör så att det slocknar? eller slocknar båda?
                Båda dör då tyvärr.

                Kommentar

                • Christer5
                  • July 2015
                  • 915

                  #9
                  Jag har dubbla Juwel Led ramper men det blev för mycket ljus,jag låter ett rör lysa uppåt så blev det bra.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av tickern

                    Båda dör då tyvärr.
                    Mhm... du kan ju alltid trycka dit lite aluminiumfolie runt röret...
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • EzAndre
                      • December 2015
                      • 92

                      #11
                      Köp juwel helialux spectrum, då kan man ställa precis vad man vill ha. Jag kör med det, är riktigt nöjd

                      Kommentar

                      • tickern
                        • November 2020
                        • 4

                        #12
                        Japp det blev faktiskt det, fick hem det igår. Verkar schysst : )

                        Kommentar

                        Arbetssätt...