Har jag gjort rätt med mitt svampfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Har jag gjort rätt med mitt svampfilter?

    Då jag avskyr filtret som medföljde mitt 54 liters akvarium och jag har hört mycket gott om svampfilter. Så köpte jag efter en tids fundering en luftpump, slang och ett svampfilter.
    Men jag tycker att det låter väldigt mycket och att det blev väldigt mycket ytrörelse av det. Just för tillfället har jag kör jag båda filtren dubbel så att jag kan köra in svampfiltret men tycker ändå att det blev mer cirkulation än jag tänkt mig.
    Har spelat in ett klipp. Är det jag som är känslig, har jag köpt fel filter/storlek eller är det något som jag missat?

    Med vänlig hälsning Linda
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    #2
    Det är den stora nackdelen med svampfilter att de låter förjävligt. Har ett sånt som komplement i de lilla karet men de måste stängas av på natten då de låter alldeles för mycket och står i sovrummet.

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      #3
      Ursprungligen postat av Stahl
      Det är den stora nackdelen med svampfilter att de låter förjävligt. Har ett sånt som komplement i de lilla karet men de måste stängas av på natten då de låter alldeles för mycket och står i sovrummet.
      Detta står i hallen utanför sovrummet. Kan nog leva med ljudet men funderar främst på om cirkulation blir för mycket för mina guramis. :/
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • Stahl
        • June 2018
        • 333

        #4
        Kan du kanske vrida röret så de blåser in mot glaset istället? Då kanske du kan minska ytrörelserna något.

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          #5
          Ja det var ingen tyst pump du hade fått tag på. Om du har ett skåp under så kan du sätta ner den där och då sätta den på skumgummi so slipper du iaf vibrationsljudet.

          Om du tycker det är för mycket luftflöde så kan du ju sätta på en ventil som man kan justera flödet med eller om du har en klämma som du kan strypa luftflödet med (finns såna som man skruver in en skruv mot slangen) men ytrörelse är ju också bra för att syresätta vattnet
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Luftpump kan föra oväsen så vill man undvika det så rekommenderar jag att läsa recesionstråden! Där ger jag tips om eheim 100 och 200 som är tysta och fluval och bäst är aqua forte v-10 som är lite kraftigare pump. Dessa låter inte som i videon. Jag tycker det ser ut som att ditt svampfilter inte fungerar korrekt, det borde komma små bubblor och inte sådär stora... ska ge exempel på mina grejer sen så ser alla hur tyst och bra det kan fungera.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              #7
              Okej. Kan köpa att den inte är tystaste modellen men det borde ju inte påverka själv svampfiltret.
              Men vad kan felet vara ang bubblorna? Jag vet inte riktigt hur jag ska sätta ihop det annars.

              Senast redigerad av LindaAlgo; 08 September 2018, 16:55.
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                #8
                Jag ser att du har röret helt tryckt ihop. Vet inte om detta kan göra så att du får större bubblor men kolla på denna filmen vid 2:23 så kan du se om din är rätt. Sen om du höjer röret få bubblorna inte har så långt att åka, typ just under ytan så får du inte lite mycket ljud heller. Vissa har dem till och med så att de sticker lite ovan (typ 1/4 av öppningen. SÅ testa dig fram lite och se om något av det hjälper.

                Kolla 2:23 in på denna filmen (eller kolla hela, den är inte så lång):

                Sen gör ju pumpen det mesta av ljudet av det som hörs på filmen. Men kan du få undan den som t.ex. ner i skåpet eller så, så gör det en hel del också.

                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  #9
                  Tack så mycket. Ska kolla in filmen och sen testa mig fram imorgon. Tog bort den tidigare under dagen.

                  Ljudet är okej, jag kommer ändå inte ha den i sovrummet eller så.
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    #10
                    Ursprungligen postat av LindaAlgo
                    Tack så mycket. Ska kolla in filmen och sen testa mig fram imorgon. Tog bort den tidigare under dagen.

                    Ljudet är okej, jag kommer ändå inte ha den i sovrummet eller så.
                    Hur gick det? Eller du har gett upp det? :-)
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      #11
                      Ursprungligen postat av Webo

                      Hur gick det? Eller du har gett upp det? :-)
                      Har inte gett upp men har inte haft tid att försöka igen. Kanske får bli imorgon när jag gör vattenbytet.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        #12
                        Aha. ok :-)
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...