Innerfilter/pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Innerfilter/pump

    Helt ny både på forumet och som akvarist-mamma ☺️. Har just skaffat två akvarier till barnen, ett på 64 l och ett större på 112 l. Vi har problem med "pumpen" i det stora akvariet då den låter, i mitt tycke, väldigt högt. Har googlat runt och fastnat för Eheim Biopower 200 och önskar väl egentligen att någon ska bekräfta att det är en bra modell och framför allt tyst...
  • åheim
    • April 2006
    • 13119

    #2
    Ja den är tyst! Nackdelen tycker jag är att den sätter igen mycket fort, det gör den eftersom den bara suger in vatten i den nedersta behållaren som har en liten filtersvamp.
    Det här är också ett alternativ: https://www.cyberzoo.se/akvaristik/p...fluval-q5.html tillsammans med https://www.cyberzoo.se/akvaristik/p...er-dubbel.html
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Stahl
      • June 2018
      • 333

      #3
      Fast svampfilter låter väl väldigt mycket när bubblorna når ytan?

      Har ett sånt som komplement till mitt vanliga filter i akvariet i sovrummet och måste då stänga av luftpump/svampfilter på natten för bubblorna låter för mycket.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Tack för svar! Det är ett svampfilter vi har nu, vad finns det för andra möjligheter? Läste om någon som bytte svampen mot en filtermatta hur funkar det?
        Det står att den modell vi har nu (Aqua-el Dubowo II 35 450l/h) ska vara tystgående, kan vi ha gjort något fel då den bubblar och låter trots att den är nedsatt på näst lägsta nivån...? Kan tillägga att "röret" är under ytan...


        ​​​​
        Senast redigerad av Gäst; 03 September 2018, 10:15.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Har sett dennna: Eheim PowerLine 2048
          Någon som har erfarenhet av den?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13119

            #6
            2048 är tyst och har en pumpdel som håller årtionden men plasten som behållarna och pumskalet består av är under all kritik, dålig plast som går sönder!
            Tänkte på den pump du har... om den bubblar är det ju bara att ta bort bubbelmunstycket eller slangen som drar ner luft?

            Det här är en pump jag gillar; https://www.zoo.se/jbl-cristalprofi-i200-greenline.html
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Stahl
              • June 2018
              • 333

              #7
              Hur menar du att du ska få ett svampfilter att fungera utan att det bubblar? Vilken del ska du ta bort?

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13119

                #8
                Ursprungligen postat av Stahl
                Hur menar du att du ska få ett svampfilter att fungera utan att det bubblar? Vilken del ska du ta bort?
                Det handlar om Lintons innerfilter nu....
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Stahl
                  • June 2018
                  • 333

                  #9
                  Linton säger ju att hen har ett svampfilter om du läser posten längre upp.

                  Och du rekommendera dessutom ett svampfilter som ett tyst filter.

                  Jaja...

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13119

                    #10
                    Aqua-el Dubowo II 35 450l/h, vilket är ett innerfilter med en svamp i som det handlar om när jag läser inägget så då kan vi gå vidare
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13119

                      #11
                      Luftdrivet svampfilter kan vara mycket mycket tyst http://www.tonysdiskus.se/akvarietil...-filter-xy-003

                      Sen kan man komma med sina egna konstruktiva förslag istället för att bara ifågasätta mig konstant
                      Senast redigerad av åheim; 03 September 2018, 20:10.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Stängde av bubblorna, hjälpte mkt... Sa jag att jag var nybörjare hahaha...

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13119

                          #13
                          Jo vi är alla nybörjare i början Jag hade noll koll när jag hade mitt första akvarium och kvävecykeln existerade inte och jag tvättade filtervamparna i hett vatten och på den tiden fanns inte internet så ni som växer upp nu kan inte fatta hur lättillgänglig all info är
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          Arbetssätt...