Räkvas - Vilken vas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SuperMusse
    • August 2017
    • 9

    Räkvas - Vilken vas?

    Hej! Jag är grymt sugen på att skaffa en räkvas men jag hittar ingen lämplig vas för det. Har kikat på gamla trådar och BLADET 45cm från Ikea var det som de flesta använde sig av. Ikea verkar dock ha slutat tillverka den och jag lyckas inte hitta något bra som liknar den. Jag vill gärna att volymen ligger på åtminstone 20L för vattenkvalitétens skull men också att den inte är mycket högre än just 45 cm eftersom det blir svårt att få ner tillräckligt med ljus till botten. Är det någon som har koll på någon lämplig vas?
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    #2
    Jag vet att man inte får ha fisk i en klassisk guldfiskskål pga storlek och ökade risken för syrebrist pga mindre kontaktyta mellan vatten och luft, men hur är det med räkor? Klarar de en vas kanske de klarar en sådan skål?

    Kommentar

    • SuperMusse
      • August 2017
      • 9

      #3
      Ursprungligen postat av Stahl
      Jag vet att man inte får ha fisk i en klassisk guldfiskskål pga storlek och ökade risken för syrebrist pga mindre kontaktyta mellan vatten och luft, men hur är det med räkor? Klarar de en vas kanske de klarar en sådan skål?

      https://www.cyberzoo.se/akvaristik/a...40cm-190l.html
      Jag tänkte ju ha ett litet filter i räkvasen för ciruklation och syresättning. Jag har haft räkor i 10L hinkar i flera veckor utan att de verkade bry sig specielt mycket. Ingen cirkulation, ingen pump (hade många räkor som gillade att leva i filtret och de följde med ut i hinken när jag gjorde rent filtret). Annars så kan man väl bara stoppa in en liten simpel luftpump för säkerhetsskull.

      Kommentar

      Arbetssätt...