Eheim Jäger doppvärmare problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Akvariefiskarna
    • August 2018
    • 14

    Eheim Jäger doppvärmare problem

    Hej!
    För ca tre veckor sedan införskaffade jag mig ett aquael shrimp set, 30 liter. Jag fick då med en doppvärmare som såvitt jag kunde se ej gick att reglera, och köpte därför en doppvärmare från Eheim Jäger 50 W, då jag hört positivt om deras doppvärmare. Jag startade den i förrgår enligt anvisningarna, och ställde in den blåa temperaturanvisaren på 27 grader utan att röra den röda justeringsmätaren. Lät den vara i vattnet i ca 40 min innan jag startade den. Ca 24 timmar senare mäter jag temperaturen till 30 grader. Då stängde jag av värmaren, gjorde ett vattenbyte med kallt vatten (det var ändå dags att byta) och ställde den röda mätaren på vattnets aktuella temperatur, och ställde den blå mätaren på vattnets önskade temperatur (28 grader denna gång).

    Då nanoakvariet står i sovrummet såg jag under natten hur värmarens lampa var tänd mycket ofta, och när jag vaknade i morse låg temperaturen återigen på ca 30 grader! Detta trots justering med den röda ringen. Doppvärmaren är nedsänkt i vattnet någon cm ovanför vågiga linjen om lägsta vattennivå, men huvudet med temperaturringen är fortfarande över vattenytan. Har det någon betydelse? Detta är första gången jag äger ett akvarium, och ingen i min närhet har heller erfarenhet utav akvariehållning, och därför vänder jag mig till er. Vad kan detta bero på, och hur åtgärdar jag det?

    Med vänlig hälsning
    Senast redigerad av Akvariefiskarna; 31 August 2018, 10:37.
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    #2
    Ja det är oftast krångel med termostatinställningen! Justera istället och läs av termometern tills du får den önskade temperaturen! När man väl fått den önskade tempen så brukar den hålla den tempen sen +- 0,5gr. Så fortsätt att sänka... Men varför ska du ha 28gr? Vad har du i karet?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Akvariefiskarna
      • August 2018
      • 14

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Ja det är oftast krångel med termostatinställningen! Justera istället och läs av termometern tills du får den önskade temperaturen! När man väl fått den önskade tempen så brukar den hålla den tempen sen +- 0,5gr. Så fortsätt att sänka... Men varför ska du ha 28gr? Vad har du i karet?
      Tack för svaret, blev faktiskt orolig över att det skulle vara något fel på värmaren. Men jag provar ditt råd. Jag har för närvarande en hel del växter i karet, och hoppas att en ensam Betta splendens hane så småningom ska trivas där, och eftersom de tycks gilla lite varmare vatten tänkte jag att 28 skulle passa fint.

      Kommentar

      Arbetssätt...