CO2 - Hemkört eller Sodastream?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2887

    #16
    Ganska säker på att det är samma gänga på samtliga märken, så det borde inte vara något problem. Nu får du börja kolla på en sådan här tabell också, för att se relation mellan KH och pH och mängd CO2. Man bör alltså ligga i det gröna fältet enligt tabellen.
    Senast redigerad av Sleaper; 30 August 2018, 14:22.

    Kommentar

    • Stahl
      • June 2018
      • 333

      #17
      Tydligen skulle inte de där tabellerna va så korrekta enligt de på Godhem istället rådde dom att man använder en dykarklocka med dropchecker och ser till att de håller sig på ljusgrönt. Men du menar kanske man ska göra båda?

      Kommentar

      • mats08
        • January 2006
        • 121

        #18
        Ursprungligen postat av Stahl
        Tydligen skulle inte de där tabellerna va så korrekta enligt de på Godhem istället rådde dom att man använder en dykarklocka med dropchecker och ser till att de håller sig på ljusgrönt. Men du menar kanske man ska göra båda?
        Här gick det undan minsann! Grejerna kom idag och nu är de ihopsatta och igång. Dropchecker följde med, nu får den stå sig en dag innan man kan avläsa den korrekt. Ska bara ta reda på hur många bubblor/sek man ska ha i det lilla 30-liters-akvariet som får agera försökskanin innan det får flytta över till mitt 180 L.

        Kommentar

        • Stahl
          • June 2018
          • 333

          #19
          I instruktionerna jag fick stod det man skulle börja med 1 droppe per 3-4/ sekunder i just 30 liter.

          Detta kommer man sannerligen sedan behöva öka, men bara för att få något hum va tydligen detta en bra början.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2887

            #20
            Ursprungligen postat av Stahl
            Tydligen skulle inte de där tabellerna va så korrekta enligt de på Godhem istället rådde dom att man använder en dykarklocka med dropchecker och ser till att de håller sig på ljusgrönt. Men du menar kanske man ska göra båda?
            Missade att bifoga länk: http://www.plantswap.se/viewtopic.php?t=445.
            Tar man inte hänsyn till vattnets KH så kan det bli direkt skadliga nivåer av CO2. Har man t.ex. vatten med KH8 och vill ha en ljusgrön droppchecker ca. pH6,4 eller så, då får man ju klart skadliga mängder CO2. Fiskarna blir nog rätt kortlivade ifall man skulle i det fallet ligga på 101mg/l CO2.

            Kommentar

            • Stahl
              • June 2018
              • 333

              #21
              Fast droppcheckern mäter ju enbart mängden koldioxid den är inte beroende av ditt vattens ph eller kh. Iaf inte den godhem har eftersom du inte blandar den med ditt vatten. Istället är det en färdigkalibrerad vätska med ett fast ph och kh som är oberoende av ditt kar.

              Adas vätska däremot som du blandar med ditt vatten fungerar inte på samma sätt.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2887

                #22
                Det dropcheckern talar om är akvarievattnets pH den mäter inte CO2. Reagensen är av samma typ som ett pH-test om jag inte är helt ute och cyklar. CO2-test finns som droptest men är betydligt jobbigare att använda samtidigt som CO"2är väldigt flyktigt.

                Kommentar

                • Stahl
                  • June 2018
                  • 333

                  #23
                  Denna är det jag pratar om för övrigt: https://godhemszoo.se/produkt/drop-checker-vatska/

                  Men det låter rimligt det du säger att den mäter pH bara. För då den är förkalibrerad med ett visst kH så ger den ju då indirekt uppgifter om vilken Co2-koncentration man har i karet.

                  Eftersom de skriver att den ljusgröna färgen innebär 30 ppm och jag när jag hade den ljusgröna färgen i mitt akvarium mätte pH till 6,7 verkar det rimligt att kH i deras vätska är 5.



                  Det känns mycket lättare än att använda Ada:s vätska som man blandar med sitt eget vatten med ett annat kH eftersom det då blir svårare att veta vilken färg dropcheckern ska ha för optimalt värde.


                  Edit: Hittade denna artikeln som ger en bra genomgång över hur man ska tänka kring mätning av CO2. Den förklarar också varför de där tabellerna inte alltid funkar när man mäter värdena i akvarievattnet:

                  "Another factor can throw CO2 accuracy. The pH/KH/CO2 relationship assumes that carbonic acid from CO2 is the only acidifying compound, but this is not the case for most of us.

                  Nitric acids, humic acids and other organic matter will all contribute to acidification of aquarium water. This will typically result in pH readings lower than the table assumes — resulting in a false CO2 calculation."

                  https://www.practicalfishkeeping.co....ng-the-balance
                  Senast redigerad av Stahl; 30 August 2018, 18:37.

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2887

                    #24
                    Jo, så är det att har man andra faktorer som kan påverka pH t.ex. torvfiltrering eller något annat så påverkar också detta pH och därmed dropchekern. Soil är kanske den vanligaste orsaken till lägre pH, visserligen relativt snabbt övergående men är ändå en faktor att räkna med i ett nyinrett akvarium. Men för dom allra flesta så är det nog CO2-tillförseln som står för resultatet av pH. Det andra får man nog se som marginellt.

                    Kommentar

                    • Stahl
                      • June 2018
                      • 333

                      #25
                      För mig som har ett sydamerikanskt tema i akvariet med mycket catappablad och enormt mycket drivved och rötter har det ändå ganska start påverkan. Det sänker pH från mitt kranvatten till kar med ca 0.5 innan Co2.

                      Sen så är det ju som han säger i artikeln att genom att mäta både kH och pH så har du två källor där mindre mätfel kan uppstå och tillsammans kan resultatet bli för mycket CO2 om du går efter tabellerna (eftersom du mäter i både fel rad och kolumn) därför rekommenderar han att man använder en separat vätska med ett känt kH.

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2887

                        #26
                        Att tillföra CO2 samtidigt som man använder annat som är pH sänkande blir lite knepigt. Det gör att dropcheckern inte fungerar som en fingervisning om hur mycket CO2 man tillför, precis som en controller för styrning av CO2 hamnar galet. Båda mäter pH och gör ingen skillnad på CO2 eller annat som kan påverka pH. KH är en stabil faktor som man kan mäta i det ursprungliga vattnet och som knappast förändrar sig om man inte tillför kalkhaltigt material samtidigt som CO2, då man kan få en viss höjning av KH. Jag skulle snarare mäta CO2 än pH ifall jag tillför flera saker som påverkar pH, droppcheckern blir inte tillförlitlig vad gäller CO2 i sådana lägen. Att använda separat vätska till droppcheckern kanske ger kanske marginellt ett noggrannare mätvärde. Känt KH måste man ju ändå också ha för att styra pH mot ett önskat värde.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...