Uppgradera pumphuvud Juwel Rio 180?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helitrox
    • August 2018
    • 7

    Uppgradera pumphuvud Juwel Rio 180?

    Hallå

    Håller på köra in mitt nya kar för lite Malawi framöver. Med följde Juwels 600l/h pumphuvud, och visst det flödar på bra i karet. Men jag har förstått att Malawi gärna har riktigt bra flöde på vattnet för att trivas. Så min fråga är, bör jag byta upp pumphuvudet till det som ligger på 1000l/h istället? Hurpass mycket bättre blir det för Malawi av uppgraderingen, samt hur påverkar det filtreringen i det inbyggda Bioflow 3 filtret?

    Tack på förhand
    //Seb
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    #2
    Jag har ett Juwel 240 där jag inte bytt ut pumphuvudet utan istället kompletterat med ytterligare ett filter Fluval X (vet ej siffra men 1000l/h).

    Tillsammans ger de riktigt bra flöde och extra filtervolumen. Malawikar tenderar att ha hög biologisk belastning så den extra filtervolymen kan nog behövas i ett malawikar också.

    Det är ju inget som ökas bara för du skaffar ett starkare pumphuvud, därför skulle jag råda du köper ett extra filter. 5-600kr kostade mitt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      En streampump ger ett skönt flow åt Malawi. En kraftigare luftpump på typ 400L med luftsten är också ett bra alternativ.
      Senast redigerad av åheim; 27 August 2018, 16:35.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Helitrox
        • August 2018
        • 7

        #4
        Okej bra inslag där. Ska kolla på det. Men är det mer värt att skaffa en streamer, för vattenflöde/rörelse än att uppgradera pumphuvudet från 600l/h till 1000l/h, menar den uppgraderingen gör ju att det blir betydligt mer flöde i karet med? Eller är det effekten av streamer plus filterpumpen du menar?

        Gällande luftpump med sten där, om jag skulle välja en av de två lösningarna streamer/luftpump, vilken är då att föredra i ett Rio 180 med kommande Malawi?

        //Seb

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ursprungligen postat av Helitrox
          Okej bra inslag där. Ska kolla på det. Men är det mer värt att skaffa en streamer, för vattenflöde/rörelse än att uppgradera pumphuvudet från 600l/h till 1000l/h, menar den uppgraderingen gör ju att det blir betydligt mer flöde i karet med? Eller är det effekten av streamer plus filterpumpen du menar?

          Gällande luftpump med sten där, om jag skulle välja en av de två lösningarna streamer/luftpump, vilken är då att föredra i ett Rio 180 med kommande Malawi?

          //Seb
          Först till ditt filter: Ett högt flöde genom filtret ökar inte automatiskt den biologiska filtreringen, ett högt flöde gör att filtret blir igensatt fortare och fungerar mer som ett mekaniskt filter, medan ett lägre flöde gynnar den biologiska filtreringen. Därför skulle jag inte uppradera pumphuvudet.

          Tycker det är smartare att sätta i en streampump på ett par tusen liter och få upp flödet och syresättningen på det sättet! Luftsten ger ju lite ljud ifrån sig men bryr man sig inte om det så ger det en bra syresättning och en hel del rörelse. Ska du köra luftpump så ska det vara en ganska rejäl en och den här på 600L/t är en mycket tyst och bra pump https://dammtrivsel.se/produkt/luftp...v-10-komplett/
          Senast redigerad av åheim; 28 August 2018, 15:45.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Stahl
            • June 2018
            • 333

            #6
            Fast starkt flöde är inte allt som behövs i ett Malawikar. Malawikar har en hög biologisk belastning och därför behöver du också utökad filterkapacitet. Därför är det nödvändigt med ett till filter med tillhörande pump.

            Detta ökar också cirkulationen, troligen nog för att du inte behöver öka den mer. Men du kan komplettera med streamhead eller luftpump. Ingen av dessa tillför dock filtervolym. Om du nu inte förser luftpumpen med filter istället för syresten.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Jag har en annan syn på detta än stahl... Sanden på botten som syresätts med cirkulation är ett massivt biologiskt filter i sig och ska du inte knöka ner 100 Malawi så borde du klara dig utmärkt med filtret du har och en inkörd sandbotten... (tar ett par månader att få full fart i filter och botten.)
              Senast redigerad av åheim; 28 August 2018, 18:54.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...