Hjälp med bevattning av paludarievägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vargklo
    • February 2008
    • 41

    Hjälp med bevattning av paludarievägg

    Jag behöver hjälp med idéer på bästa sätt att bevattna en växtvägg i detta paludarium. Syftet är att orkidéer och andra växter ska kunna frodas på väggen och skapa en mjuk övergång mellan "ovan vatten" och "under vatten". Väggarna är gjorda av skumgummi och det är akvarieglas bakom väggarna.

    Rent tekniskt tänker mig en nedsänkt pump i akvariet som med någon form av intervallstyrning pumpar upp vatten i en perforerad slang/rör som löper längs ovansidan av paludarieväggen, vilket då skulle möjliggöra regelbunden fuktning av väggarna.

    Jag har redan provat Gardenas system med bevattning med en högtryckspump och små ventiler, men dessa sätter tyvärr igen sig alltför snabbt, då¨det är svårt att filtrera bort småpartiklar ur akvarievattnet. Jag har också testat en mycket kraftig pump som var kopplad till en svart bevattningsslang av trädgårdstyp, men nu när den pumpen skurit vill jag inte köpa en ny av lika exklusiv sort.


    650 liters revakvarium (Saltvatten), 425 liters Fish Only-akvarium (Saltvatten). Paludariumprojekt på gång.
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    #2
    Låter som ett ytterfilter skulle passa bra för ändamålet, möjligen med ett förfilter som enklare kan rensas på skit ofta.

    Upptäck vårt utbud av ytterfilter för akvarier, designade för att ge en grundlig och effektiv vattenrening. Med avancerade filtreringssystem säkerställs kristallklart vatten genom olika steg av reningsprocessen. Perfekt för att hålla ditt akvarievatten rent.


    Då kan du ha ett insug nere i vattnet som leder ut vattnet till filtret som filtrerar bort eventuellt bös innan det sprutar ut vattnet till orkideerna via en "spraybar" (kan inte hitta svenska namnet (https://www.fish-fish-fish.com/aquae...IaAleaEALw_wcB).

    Kommentar

    • Vargklo
      • February 2008
      • 41

      #3
      Stort tack för hjälpen, speciellt med länkarna!
      650 liters revakvarium (Saltvatten), 425 liters Fish Only-akvarium (Saltvatten). Paludariumprojekt på gång.

      Kommentar

      Arbetssätt...