Dåligt flöde i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tigersoul
    • March 2015
    • 34

    Dåligt flöde i akvariet?

    Tjena,

    Fick problem med att filtret tappat flow vilket visade sig vara svampen längst ned i akvariet som var igensatt. Nu efter rengöringen blir jag dock osäker på om det verkligen gått tillbaka till normalt flöde igen. Tycker det ser lite tanigt ut, men det är å andra sidan länge sedan jag köpte akvariet så kan inte avgöra säkert. Skulle ni experter anse att det här flödet är normalt / tillräckligt? Pumpen i det inbyggda filtret står inställd på max flöde.

    Akvariet är ett Aquael hexagon 60 liter, väldigt vanligt.

    Se videoklipp: https://youtu.be/ZMMxsEDcyis
  • Seaside
    • February 2013
    • 71

    #2
    Jag är ingen expert - men tycker flödet ser bra ut. Har själv en mindre tank och det är ungefär den cirkulationen / yt-rörelsen jag har och det funkar fint.
    " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Jag är inte heller någon expert men tycker det ser bra ut. Det borde vara tillräckligt med syre i vattnet med tanke på ytrörelserna. Kampfisk lever för övrigt i syrefattiga vatten och kan också andas luft om de behöver.

      Kommentar

      • tigersoul
        • March 2015
        • 34

        #4
        Då kanske det är som det skall då trots allt. Ja kampfisken har överlevt fint men jag hade några platy som strök med. Vet ej om det var för att flödet blivit dåligt utan att jag märkt det men det är inte helt otänkbart då jag var på semester en tid och akvariet inte setts till normalt utöver matning. Även någon mal dog. Får väl låta det stå en tid nu och se om det ordnat sig

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Om flödet saktat ned och det har varit för varmt kan det bli för lite syre eftersom varmare vatten innehåller mindre syre än kallare. Det ser ut som om du har växter och de hjälper ju till att syresätta vattnet så länge det är ljust. Nästa sommar skulle du kunna ha en luftpump med syresten som kör ett par timmar på morgonen när syrehalten är som lägst.

          Det gäller också att inte mata för mycket för då kan vattnet bli dåligt och fiskarna kan dö för det och speciellt inte när det är varmt och bakterier delar sig oftare än annars. De kan ju också ha dött bara för att de inte har tålt värmen. Eller av annan okänd anledning.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            Det kan aldrig bli dåligt flöde i den där typen av filter, vattnet rinner bara över filterkorgarna om de blir igentäppta men flödet är detsamma!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Tack, då lärde vi oss det

              Kommentar

              Arbetssätt...