Rätt belysning till mina växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piala
    • October 2017
    • 40

    Rätt belysning till mina växter?

    Jag har ett 260 liters Juwel kar med Helialux Led 54 w med 5750 lumen. Controllern är inställd på fullt ljus från ca kl 12- 20 och övrig tid är det skymning och gryning. Under natten 5% blått ljus. Jag upplever att detta är för svagt ljus för mina växter. Har en Ludwigia som inte är särskilt röd i bladen mer än i topparna. Bladen längre ner blir bruna och fula. Övriga växter ser också tråkiga ut. Ska jag komplettera med extra belysning eller byta ut ledrampen? Vad rekommenderar ni att jag ska göra?
  • Piala
    • October 2017
    • 40

    #2
    Hade det hjälpt att sätta en sån här som lyser några timmar om dagen för att förstärka ljuset?

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2886

      #3
      Öka ljusmängden kan ju vara bra, men då borde man tillsätta CO2 och näring för att få önskad effekt. Annars är risken att ökad belysning gagnar algerna mer än växterna.

      Kommentar

      • Piala
        • October 2017
        • 40

        #4
        CO2 finns och näring tillsätter jag. Det känns lite tråkigt att byta ut den fina belysningen jag har så frågan är då vad man kan komplettera med? LED rampen sitter ju i locket så det känns svårt att sätta dit något annat. Tror du att det hade fått effekt att sätta en sån här lampa? https://ledsale.se/vattentat-led-akvarielampa-vit.html

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2886

          #5
          Står inte några specifikationer alls om effekt, lumen eller kelvin? Med tanke på priset kan man nog inte tänka sig att det är någon vidare kvalitet heller. Mitt enda tips är att montera någon sådan här https://www.zooplus.se/shop/akvarium...lysning/410714 fästad på locket på något sätt. Eheim har också liknande Led. Tolkar det som du tillsätter CO2 genom trycksatt CO2-system?

          Kommentar

          • Piala
            • October 2017
            • 40

            #6
            Ja, det stämmer att det är trycksatt CO2. Jag har kollat på belysningen som du länkade till och det skulle nog gå att lägga den bredvid den befintliga. Locket får väl läggas på så gott det går. Kan det vara lämpligt att ha på denna belysning i 8 timmar som den andra när den lyser på full styrka?

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2886

              #7
              Jag skulle nog börja med at låta den kompletterande belysningen (beroende på ljusstyrka) lysa ca. 4tim/dygn till att börja med. En sådan här https://www.cyberzoo.se/akvaristik/b...95cm-333w.html skulle man nog lätt montera på undersidan av lock.

              Kommentar

              • Piala
                • October 2017
                • 40

                #8
                Tack för all hjälp, nu har jag lite att välja på och förstått vad jag kan göra. Du verkar ha koll på det mesta så jag undrar om du kan svara på under vilken tid det är bäst att ha igång CO2? Har förstått att det inte behövs under natten men vid vilken ljusstyrka slutar växterna ta upp CO2?

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2886

                  #9
                  Har man ingen controller som styr CO2 så brukar man ofta starta med CO2 en timma eller så före belysningen tänds, och man kan ju tänka sig att stänga av på motsvarande sätt ca. en timma före belysningen släcks. Kör man en timma gryning och en timma skymning så skulle jag kört CO2 på samma sätt, alltså när gryning börjar och fram till början av skymning. Men man får ju samtidigt kolla hur lång tid det tar för CO2 att komma upp till sitt börvärde. Säg att man t.ex. vill ha pH 6.5 för att då är det optimalt med CO2 (beroende på KH), då får man ju försöka styra så att man ligger i närheten av pH 6,5 när det är full belysning. Vid vilken belysningsnivå som växterna slutar ta upp CO2 kan nog variera mellan olika växttyper.

                  Kommentar

                  • Piala
                    • October 2017
                    • 40

                    #10
                    Men då har jag nog den rätt inställd Är bubblande växter ett gott tecken?

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2886

                      #11

                      Kommentar

                      • Piala
                        • October 2017
                        • 40

                        #12
                        Tack för hjälpen

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2886

                          #13
                          Varsågod! Bubblar det från växterna är det nog ingen akut brist på belysning.

                          Kommentar

                          • Piala
                            • October 2017
                            • 40

                            #14
                            De bubblade inte men hade för mig att det var bra om de gjorde. Jag köpte en belysning för ett par dagar sedan och det blev en väldig skillnad. Nu börjar det bubbla

                            Kommentar

                            • Stahl
                              • June 2018
                              • 333

                              #15
                              Vilken belysning köpte du och hur satte du fast den i akvariet?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...