Fx4 har tappat suget.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasH
    • December 2016
    • 40

    Fx4 har tappat suget.

    Hej!

    Jag har en Fx4 till ett Rio 400 kar som har gått kanon i ca 8 månader.
    nu på senare tid så har filtret markant tappat i flöde, ungefär som man kan tänka att filtret är igensatt.

    problemet är att filtret inte är igensatt.
    har rengjort filter, haft av pumpen och kontrollerat impeller, samt båda slangarna.
    men jag får fortfarande inte riktigt fart på det.

    tidigare har jag varit tvungen att strypa flödet en aning då vissa höga växter har fladdrat längs med vatten ytan.
    nu har jag ingen strypning, och uppskattar flödet till drygt halva kapaciteten.

    kan det vara något tokigt med impellern? även om jag har spolat slangarna så kanske där sitter skit kvar iallafall.

  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Prova att slå slangarna i badkarskanten eller golvet, då brukar det släppa massa skit. Vanligaste orsaken till dåligt flöde på ytterfilter brukar kunna vara smutsiga slangar. Men det kan ha hänt nåt med impellern eller själva motorn...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • MattiasH
      • December 2016
      • 40

      #3
      Ska testa det.
      Hört att det kan bli bekymmer med Fluvals ribbade slangar.
      tack för visat intresse.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Jasså jag tycker annars av erfarenhet att dem är bäst när det kommer till att hålla flöde, de har tunna slangar men med stor innerdiameter och grova slanganslutningar till snabbkopplingarna.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • MattiasH
          • December 2016
          • 40

          #5
          Det var något jag läste på forumet. i.o.m ribborna så fastnar skit mellan ribborna, sen bygger det på där efter.
          Men det är klart, är dom större i innerdiametern i jämförelse så spelar det kanske ingen roll.

          ska återkoppla efter jag har gett dom utsuget en runda till.

          Kommentar

          • MattiasH
            • December 2016
            • 40

            #6
            Har bankat slangar i badrumsgolvet och plockat ner allt i beståndsdelar och satt ihop igen.
            fortfarande endast halva flödet i filtret.

            Har en polare som har en Fx6:a, som har plockat ut all media förutom den längs med sidorna, som utgör den grova delen av filtret.
            det märkliga är att jag har haft bra ös i grejorna, men över tid så har det nu avtagit.

            någon som har en idé?

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Hur blir det om du tar ut allt filtermaterial?

              Kommentar

              Arbetssätt...