Helt lost när det gäller co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rajblask
    • January 2010
    • 92

    Helt lost när det gäller co2

    Jag har försökt läsa på om co2. Hörde talas om det bara för några dagar sedan. Har tänkt införskaffa ett Nanoakvarium på 30 liter som jag tänkt försöka skapa ett litet landskap av växter, rötter, stenar, m.m och sedan ha några räkor i det. Tycker det är så snyggt med växter som ser ut att må bra och växer så det knakar och då har jag förstått att man måste ha co2 anläggning för att åstadkomma det. Men nu när jag läst en hel del om det så fattar jag ändå inte vad alla delar är till för och hur man sätter ihop det rätt. Kan inte någon förklara för mig grundligt hur man komponerar ihop en bra anläggning till ett Nanoakvarium, plus vad alla delar är bra för. Magnet, nålar, reglator, diffusor.. Förstår ingenting. Och om det finns en bra anläggning som går att köpa direkt utan att behöva komponera ihop den själv får ni gärna länka till hemsidan. Tacksam för svar!
    Senast redigerad av Rajblask; 02 August 2018, 12:53.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Kolla med Godhems Zoo: https://godhemszoo.se/produkt/co2-kit/
    Jag hade satsat på ett av deras kit för sodastreamflaska.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      #3
      Ska bara flika in och säga att det finns massor av växter som inte behöver en extra tillsats av Co2. Kolla astbeskrivningarna på zoopet för att få veta.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Även om vissa växter inte är lika krävande, så får man en betydligt bättre utveckling på dessa också med CO2.

        Kommentar

        • Jonas_
          • May 2004
          • 61

          #5
          Magnetventil används till att stänga av/sätta på. (Nattavstängning).
          Nålventil för att justera hur mycket koldioxid (antal bubblor per sekund)
          Regulator för att få rätt arbetstryck från flaskan och vissa även se tryck på flaskan.(behövs då 2 klockor)
          Diffusor används för att lösa upp co2 i vattnet genom att finfördela t små bubblor
          Alternativ till diffusor är tex regulator lr inline diffusor.
          Till nano kör jag "vanlig" diffusor.
          Det ovan länkade kittet har vad du behöver

          Kommentar

          • Stahl
            • June 2018
            • 333

            #6
            Någon som vet skillnaden mellan Bavaria Backventil och Oxyturbo backventil?

            Och tropica 3-in1 står att den ska funka till 10-325liter men är den att rekommendera på ett 240 liters akvarium eller borde man skaffa något annat där? (Har inget ytterfilter så inline går inte)

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2883

              #7
              Till ett 240l hade jag satsat på en bra diffusor. Tropicas kanske funkar.
              Senast redigerad av Sleaper; 04 August 2018, 12:25.

              Kommentar

              • Rajblask
                • January 2010
                • 92

                #8
                Ursprungligen postat av Jonas_
                Magnetventil används till att stänga av/sätta på. (Nattavstängning).
                Nålventil för att justera hur mycket koldioxid (antal bubblor per sekund)
                Regulator för att få rätt arbetstryck från flaskan och vissa även se tryck på flaskan.(behövs då 2 klockor)
                Diffusor används för att lösa upp co2 i vattnet genom att finfördela t små bubblor
                Alternativ till diffusor är tex regulator lr inline diffusor.
                Till nano kör jag "vanlig" diffusor.
                Det ovan länkade kittet har vad du behöver
                Tack för förklaringen. Förstår inte helt än hur det fungerar, men det här är en bra början. Var inne och kollade på kittet som blev länkat. Men där ska man ju komponera ihop sitt eget kitt. Vet inte riktigt vilka delar som behövs och vad som passar ihop. Hur skulle ni komponera ihop ett bra kitt?

                Kommentar

                • Jonas_
                  • May 2004
                  • 61

                  #9
                  Det är inte överdrivet komplicerat men kan se helt oöverskådligt ut de första gångerna man tittar på det.
                  Jag kör inte Sodastream utan har större flaskor (5 och 2 kg).
                  På båda har jag en regulator med två klockor (som alternativet i länken ovan som kostar extra).
                  Regulatorn skruvar man fast på co2-tuben.
                  ​​​​​​På regulatorn sitter ett vred (nålventil) som styr flödet av co2.
                  därefter kopplar man på magnetventil som tillåter en att stänga av/sätta på flödet med en timer.
                  I länken ovan finns två olika, som bara verkar vara två olika mörken. Har inget jag kan säga om dem.
                  Därefter kör jag backventil och bubbelräknare. Backventil ser till att vatten inte kommer bakvägen till magnetventil.
                  Bubbelräknare bara för att ha en synlig referens hur mkt co2 som tillförs.
                  Till sist en diffusor som är smak o tycke. Jag kör mkt glas.
                  Misstänker att tropicas 3 in 1 är backventil, bubbelräknare och diffusor i 1. Men inte kollat närmre. Tycker inte den är snygg..
                  Sen behöver man slang för att koppla ihop allt.

                  Till detta rekommenderas en drop checker med indikator
                  ​​​​​​vätska. Så man kan övervaka co2halt i karet.

                  Tror jag fick med allt där

                  Kommentar

                  • Rajblask
                    • January 2010
                    • 92

                    #10
                    Tack för bra förklaringar. Nu börjar jag fatta lite vilka grejer som behövs.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...