Karantänakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    Karantänakvarium?

    Har läst på diverse ställen att man rekommenderas att ha ett karantänsakvarium där man sätter in nya fiskar i och låter de gå där ett par veckor innan man släpper i dom i de stora akvariet.

    Hur många av er är det som har ett sådant? Och är det isf inrätt med sand växter, inredning?

    Der är väl också detta akvarium man flyttar sjuka fiskar till för medicinering. Klarar växter sån medicinering, är det kanske bara vissa växter som lämpar sig?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Ett karantänsakvarium hade jag bara med ett tunt lager sand. Onödigt att inreda för en kort förvaring av fisk, det skall ju också vara lätt att fånga upp och studera fiskarna. Har själv aldrig haft något sådant eller kunnat se behovet, men har man dyrbara fiskar (typ Discus) så hade nog varit en bra idé.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ett karantänsakvarium kan man starta upp vi behov. Fyll bara upp det med vatten från huvudakvariet vid behov. Som sleaper skriver - bara ett tunt lager med sand på botten. Gärna en ruta täckt så att det inte är insyn runt om utan lite mörkare på ena sidan. Ha lite enkel inredning i så fisken (fiskarna) kan gömma sig men man skall också kunna ha bra insyn och inredning skall lätt kunna lyftas upp. Mata mycket försiktigt.
      Jag har alltid kört med karantänsakvarium.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Jag har inte det men jag ska skaffa snarast för jag har haft flera sjuka fiskar

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Plastlåda är praktiskt.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Ursprungligen postat av flygrc
            Plastlåda är praktiskt.
            Fast är det inte svårt att riktigt studera fiskarna om man bara ser dem uppifrån?

            Kommentar

            • Stahl
              • June 2018
              • 333

              #7
              Låter inte så bra att ha fiskarna i karantän i en plastlåda några veckor.

              Jag har nu införskaffat ett juwel primo 70 liters. Lite ljus sand i och så någon rot de kan gömma sig bakom. Eftersom jag behövde beskära vattenvännen i huvudakvariet så satte jag ner de skotten i karantänakvariet.

              Tanken är att jag ska köpa nya fiskar nästa helg, klarar bakterierna från det gamla akvarievattnet att gå utan fisk så länge eller kommer jag behöva fylla på med "nytt" gammalt vatten?

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2883

                #8
                Gammalt vatten gör inget speciellt för att påskynda incykling av det nya akvariet. Men att flytta över lite av filtermedium från ett inkört filter hjälper en del.

                Kommentar

                • Stahl
                  • June 2018
                  • 333

                  #9
                  Ok. Det vill jag dock helst undvika då de "gammla" inte är äldre än 1 månad så det behöver alla bakterier de har. Jag får pröva med lite nitrivec eller easy life easy start i de nya då och hoppas det iaf finns mat i de gamla vattnet för bakterierna att föröka sig.

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2883

                    #10
                    Vet inte riktigt tanken med karantän och hur länge nyinköpta fiskar kommer att vara i karantän. Men är det max en vecka man behöver för att studera fiskarnas status kan man ju undvika att mata. Då undviker man en del belastning i karet.

                    Kommentar

                    • Stahl
                      • June 2018
                      • 333

                      #11
                      Vad jag läst ska man har nyinköpta fiskar där minst 2-3 veckor för att observera dom och se om de bär på några sjukdomar.

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2883

                        #12
                        Som sagt, har aldrig haft karantänkar själv. Då sprack den iden med matning. Kan för övrigt knappt komma ihåg när jag fått några sjuka firrar från zooaffären. Kanske var 10år sen eller nåt sånt när några nyinköpta hade vita prick, oftast ingen big deal med det heller.

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          #13
                          Jag kör karantän och har aldrig sjuka fiskar. Plastback eller glas spelar ingen roll. Kör helt naket och med ett incyklat filter från ett annat kar.

                          Jag kör ca 6v karantän och flyttar sedan en offerfisk till karantänsakvariet. Om det fortfarande ser bra ut några veckor senare är allt lugnt.

                          På detta sätt har jag kunnat identifiera massor med sjuka fiskar från butiken som jag alltså kunnat göra mig av med istället för att smitta ner ett helt kar med.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...