Från litet till stort...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joannakarlsson
    • July 2018
    • 21

    Från litet till stort...

    Hej!
    vi har fått ett större akvarium av vår granne (som bi ska hämta hem på torsdag). Men nu sitter jag och kliar mig i håret...
    Vi får med allt i det nya karet. Och typ 2-3 fiskar. Men hur ska vi skonsammast göra för alla inblandade fiskar vad gäller vatten etc...?
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    #2
    Jag skulle börja med att kolla vattenvärdena i båda vattnen, ph, kh och nitrit. Vet man skillnaden där emellan är det lättare att bedömma vad som behöver göras sen.

    Och hur stor skillnad är det i storlek mellan det lilla och det gamla?

    Kommentar

    • Joannakarlsson
      • July 2018
      • 21

      #3
      Jag vet inte liter på det stora men gissar på ca 150-180 liter. Vårt lilla är på 54 liter. Hade tänkt använda så mycket som möjligt av vattnet i vårt kar då det bor fler firrar i vårt vatten

      Kommentar

      • Joannakarlsson
        • July 2018
        • 21

        #4
        Och använda bådas pumpar med ej rengjorda filter beroende på värdena då....

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Om det är er granne så kan jag förutsätta att ni får vatten från samma ställe? Beroende på hur flitiga ni varit med vattenbyte kan man ta det olika fort men i princip är det bara att koppa in som när man handlat fisk. Jag hade ordnat en balja/plastlåda eller något för de fiskarna som är i det stora karet med vatten därifrån tillsammans med filtret.
          Startat upp det stora med nytt vatten.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Joannakarlsson
            • July 2018
            • 21

            #6
            Yes samma vatten! Ja fisken tänkte jag göra samma som med nyinköpt fisk, var mest funderingar kring hur vi gör när vi startar upp det stora karet. Blir det bara kranvatten så måste vi ju som sagt ha is i magen och vänta...därför jag funderar på att återanvända och göra som vid ett större vattenbyte... men att vi har i kranvatten i stora karet ett par dagar med pump och växter i tex...
            har liksom tusen tankar i huvudet kring detta så det blir bara massa lösa tankar och funderingar haha

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2883

              #7
              Gör man som Flygrc säger och kan flytta icke rengjort filter från det stora karet direkt i en balja med fisken, så kan man när man fixat med sand och inredning i nya karet släppa i fiskarna direkt. Nyckeln är befintliga filter som har erforderliga bakterier.

              Kommentar

              • Stahl
                • June 2018
                • 333

                #8
                Man får vara noga att kolla vattenvärdena bara. För om fiskarna i de stora akvariet vant sig vid väldigt annorlunda värden så kan det bli en chock för dom när de får nytt vatten. Även om de nya vattnet har bättre värden kan det bli en chock om skillnaden är för stor eftersom fiskar anpassar sig till dåliga förhållanden.

                Att kranvattnet är samma hos er granne är ju ingen garanti för att akvarievattnet är samma.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2883

                  #9
                  Man behöver nog inte fundera så mycket på vattenvärden egentligen. Man koppar in dom precis som med nyinköpt fisk. Brukar sällan gå fel.

                  Kommentar

                  • Joannakarlsson
                    • July 2018
                    • 21

                    #10
                    Efter en hel dags grejande är det bytt. Tyvärr klarade sig inte de tre fiskarna som bodde i det stora akvariet. PH-värdet i det stora var 4,5 och i vårt lilla 7,5...vet inte om det var det som fick dem att simma färdig.
                    Att gå från 54 liter till det tredubbla gör att allt ser väldigt pyttigt ut, dessutom är det "nya" rätt högt. Tips på hur man kan fylla ut?

                    Kommentar

                    • Stahl
                      • June 2018
                      • 333

                      #11
                      En så stor ph skillnad klarar inga fiskar. Va det jag menade med att kolla vattenvärdena innan då jag misstänkte att deras fiskar hade blivit vana vid sämre förhållanden. Det krävs då att man sakta vänjer dom till det nya vattnet även om det i teorin borde vara bättre för dom.

                      För att fylla ut skulle jag använda snabbväxande växter som vallicinera, vattenpest och vattenvänn. Dom är också bra för att motverka alger.

                      Kommentar

                      • Joannakarlsson
                        • July 2018
                        • 21

                        #12
                        Det är lätt att vara efterklok, borde givetvis gjort på annat sätt egentligen. Blev förvånad att fiskarna klarade så surt vatten öht. Vet ff inte vad det var för fisk...kanske en som ska ha sådant ph-värde, hade varit svårt att matcha med våra andra arter.
                        Tack ska kika på dessa!

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2883

                          #13
                          pH 4,5 är ju ”rena syran”. Dom fiskarna hade nog inte sett röken av ett delvattenbyten på många år. Det hade varit svårt att klara dom stackarna oavsett, om det kan vara någon tröst.

                          Kommentar

                          • Joannakarlsson
                            • July 2018
                            • 21

                            #14
                            En av de tre var kvar under natten då jag inte ville härja runt mer i det nya karet...men den verkar ha repat sig!!!! Idag måste jag fråga i någon akvarieaffär vad det är för fisk, för har inte sett sådan innan.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...